Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 1044 ggr
lillaläraren
1/3/18, 4:54 PM

identifierar du dig som nyreligiös/privatreligiös?

Hej!

 Jag skriver en kandidatuppsats i vilken jag undersöker begreppen nyreligiös och privatreligiös, dessa båda begrepp förekommer i religionsundervisningen på gymnasium och jag är mycket intresserad av era svar på några frågor:

1. Identifierar du dig som nyreligiös/privatreligiös?

2. Känner du någon som identifierar sig med dessa begrepp?

3. Är "nyreligiös"/"privateligiös" begrepp du någonsin använder?

4. Hur tycker du att skolan bäst ska undervisa gymnasielever om den variation av tro/religioner som verkar i Sverige idag?

5. Har skolämnet religionskunskap påverkat dig i ditt eget val av

Jag blir jätteglad för alla svar jag får för min undersökning, oavsett om du besvarar endast en eller samtliga frågor av de som listats ovan. Om du kan tänka dig att intervjuas vidare om din inställning till ovanstående begrepp och din egen definition av din tro/religiositet så får du gärna kontakta mig via mail: srhrobson@hotmail.com. Intervjun sker då antingen via telefon eller mailkontakt. Oavsett om du svarar på någon av mina frågor i denna tråd eller om du låter dig intervjuas så kommer dina svar publiceras i min uppsats under fiktiva namn, du förblir alltså anonym. Om du vill intervjuas kommer du att få intervjufrågorna skickade till dig i förhand och har när som helst rätt att avböja till eller avbryta intervjun.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Sarah

Annons:
[Hukanson]
1/23/18, 7:25 AM
#1

Eftersom dessa begrepp förekommer i skolundervisningen borde ju skolan vara de som kan svara på vad begreppen avser och varför de används. Underligt att man måste upp på universitetet för att försöka förstå vad de undervisar om på gymnasiet.

Om det går att vara religiös privat på ett nytt sätt så går det välan att vara religiös på ett gammalt och mer offentligt sätt. Men det finns ingen statskyrka längre bara en Svensk Kyrka som i grund och botten följer en 500 år gammal liturgi. Kyrkan försöker med politiska medel att samla alla runt sin gudstro och det är fortfarande för många en skräck att bryta sig ur gemenskapen. Men många väljer nog att tänka större djupare och bredare runt Gud och andlighet idag. Det finns också så väldigt många mindre kyrkor, kanske mer sektliknande församlingar, som tolkar Kärleksbudskapet på sitt eget sätt, och så finns det modernare missioner och helt nya budskap som helt ifrågasätter det gamla tänkandet. Var och en måste av fri vilja börja tänka till och fundera själv om vad han eller hon egentligen tror och hur mycket man vågar närma sig det nya.

Upp till toppen
Annons: