Annons:
Etikettänglar-spiritualism
Läst 2933 ggr
Ser0tonin
7/26/16, 9:46 AM

Änglar men ingen Gud?

Jag har stött på många, i verkliga livet, via internet, jag har sett det på tv.
Människor som tror på änglar/skyddsänglar/ärkeänglar, men inte tror på Gud. Om någon skulle säga sig tro på Gud så är det inte den kristna/judiska Guden, utan någon luddig new age-version, mixtrad med buddhism.

Jag har lite svårt att få det att gå ihop att tro på änglar men inte Gud. Problemet ligger säkert hos mig själv att jag har svårt att se det ur andras perspektiv. Men till er som tror på änglar men inte Gud:

  1. Varför tror ni/vet ni att änglar finns?
  2. Varför tror ni då inte på Gud?

Mvh Nyfiken i strut

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Annons:
Agafia
7/26/16, 10:02 AM
#1

Vad är det som säger att Änglar och Gud hör ihop ?

Hoseok
7/26/16, 10:14 AM
#2

Glöm inte bort islam, det tillhör abrahamitiska religionerna lika mycket som de andra. 

Utöver det så undrar jag samma sak som #1.

[Belliszz]
7/26/16, 10:38 AM
#3

#0
Jag tror att de är så här. Då vi har folk som har målat våra ärkeänglar mm och så många har sagt sig se en ängel i år hundraders tider. Så blir de lättare att se de.
Många som har tex varit på en operation där dom har dött en snabbis men kommit tillbaka. Dom säger sig se en ängel även koma patienter. 

En ängel är något många säger sig ha sätt vid trauma. Alltså en ängel är oftast förknippad med Guds budbärare eller soldat. 

Då många sig se änglar. Så är de nog lättare att tro på de

Ser0tonin
7/26/16, 10:53 AM
#4

Ja Islam tillhör den kategorin, men det är en annan diskussion.

Det som Jag tycker att änglar och Gud hör ihop är att i de olika heliga skrifterna där det står nedskrivet om änglar, så är det aldrig utan Gud. Som #3 skrev så är änglarna  Guds budbärare eller soldat. 
Gud skapade änglarna före människorna. Men om inte Gud skapade änglarna, vem skapade dom? Är änglarna själva som Gud?

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Hoseok
7/26/16, 10:58 AM
#5

#4 Det är enligt mig inget argument som funkar. Jag anser inte att allt måste ha en förklaring. Med exakt det argumentet kan man ju fråga "Vem skapade gud och vem skapade den som skapade gud?" (Vilket är ett argument som jag hatar, för övrigt. Eftersom jag inte anser att allt måste ha en förklaring).

Ser0tonin
7/26/16, 4:13 PM
#6

Du bortsåg från min koppling mellan de heliga skrifterna och änglarna.
Jag skrev att detta är min högst personliga uppfattning.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Annons:
Hoseok
7/26/16, 4:39 PM
#7

Jag missade det medvetet eftersom jag inte hade något att säga om det, jag fokuserade på det jag skrev om i min kommentar.

Ser0tonin
7/27/16, 10:24 AM
#8

Då räknar jag med att du fick din fråga besvarad om varför Gud och änglar måste höra ihop.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Hoseok
7/27/16, 12:52 PM
#9

Absolut, då vet jag hur du tänker och tycker. Om jag ska krysta fram ett svar så kan jag säga att jag i regel inte tror på "änglar" i sig. Men jag tycker ändå inte att de måste kopplas till någon abrahamitiska religion. Anser inte att det är mycket att argumentera om, mer dela sina tankar om det och sin tro. 

Jag tycker religion i regel inte är så värt att argumentera om. Tro är ju nyckelordet i de flesta religioner.

[Belliszz]
7/27/16, 1:20 PM
#10

För mig som är Katoliskt uppväxt. Medial ser spöken, änglar, demoner mm. Samt har väldigt mycket just för här "varför" tankar.

Så anser jag iaf att där du tror på något oavsett om de är änglar, Gud, Allah, Djävulen eller rent av du tror på dig själv och din mänskliga krafter.

Så för MIG. Är de ändå de här logiska tänket. Tex nu. ALLA vet om att i en religon har du alltid någon som du till ber. Eller som asakoltism har du flera som du till ber samma har mayafolket. Men HUR kan jag som människa svära på att Gud eller motsatta part finns? Jesus ja. De finns bevis på att den har funnits en man som säger sig vara Guds barn, dom säger att han dog men kom tillbaka till detta livet. Dom säger att han hade långt hår och långt skägg. Men är de just den Jesus som dom nämner i Bibeln. Samma då motsatsen till Koranen. För mig och mitt tänk så kan jag inte svära på de. Fast jag är uppväxt med att de är Gud som skapar oss.

Samma gällande nu då Maria. De fanns en kvinna i den by på den tiden som hete så. Men är de Maria i bibeln? Ja de är de ingen som vet.

För mig finns änglar. Men är de en människa med vita vingar och en gloria? Nja de kan jag inte säga. För jag har inte sett de. 

Samma är de när de kommer till spöken. Jag kan tro på de jag ser. Men om jag inte finner en grund tex en avliden släkting mm. Så kan jag inte svära på att den som spöket säger sig vara. Är just den som fanns för x antal år i den släkten tex.

För mig kvar står den stora frågan. Om du har tror på änglar så som bibeln och sagor berättar. Alltså en mänsklig form med vita vingar och en gloria. 

Vem säger då att Demonerna inte finns? Men idag heter de att de är väsen utan mänsklig grund. 

Och i sägen är änglar Guds krigare Samma som i asakultism som säger att Valkyria är krigare som hämtar som starka människorna som har fallit under strid. Och dom ska bli Gudarnas krigare för att vakta deras himlarike. 
De är samma när de kommer till våra änglar i den kristna/katolska tron där vi har Gud och änglar. 
Vem säger att de inte är samma när de kommer till motsatt sida alltså djävulen och demoner?

Misstänker att jag kommer få en varning då jag tar upp de i denna gruppen men de är bara min tanke och inte att starta en specifik diskussion som de. Utan mer så funkar mitt logiska tänk. För mig kan jag inte tro på en sida om jag inte vill acceptera och erkänna den andra sidan.

Livet är inte bara Guds älskade sken. Vi har skuggor med och vi har de svarta/negativa. 

Bara en tanke nu. Förlåt

Ser0tonin
7/31/16, 6:37 PM
#11

Vi ska ifrågasätta, pröva och ompröva. Så stärker vi oss. Jag är protestant, tror på änglar som Guds, som det står i bibeln. Jag tror också på andar. Jag har inte sett men jag har känt närvaron av andar. Min fråga var ju egentligen hur folk som tror på änglar inte tror på Gud, och varför, men har inte fått något svar på den frågan än.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

[Belliszz]
7/31/16, 6:45 PM
#12

#11
Samma på min fråga om Demoner.

För mig är änglar något fint. Men jag har aldrig sett dom. På något sett så tror jag inte på de jag inte kan se. Men på samma gång tror jag på de som "vi människor" inte kan se. De låter fel jag vet.

Men en ängel för mig är oskyldig, rättvis. Typ som ett barn.
Med de samhälle vi lever i idag. Så tror jag inte att vi kommer ha så många änglar

[Hukanson]
8/3/16, 8:21 AM
#13

Det har blivit vanligare att föreställa sig en Gud som ÄR ALLT och därför ingenting liksom…många tar Gud för givet därför att Gud är allt och alla och allting och därför är det ingen mening med att tro något speciellt därför att Gud är han och hon och alla saker och ting, allt som lever, rör sig och finns till i ande och kött och ljus och mörker, skapare av alla grundämnen och den intelligens som sätter samman alla molekyler. Gud är och gör allting. Det är inte lätt att tro på en sådan Gud för det är ju Gud själv som då gör det också.

Annons:
vinden är min mor
8/12/16, 10:02 AM
#14

Jag ser änglar ibland och om jag ber så kan de komma och hjälpa till vid kraftfullare healing.

Men jag är inte alls kristen.

Jag tror inte på någon skäggig gubbe på ett moln.

Däremot så tror jag att det finns en källa som vi alla är en del av.

En ofantligt stor kraft som var själ kommer ifrån.

mina namn på den är källan, fader himlen, det stora mysteriet.

Men för kristna så har den ett annat namn och utseende.

Jag tror dock vi är överens om att det är den största kraften och kärleken även om vi ger den olika namn och utseende.

Intressant diskussion!

☀️Mörker är bara brist på ljus

[Hukanson]
8/12/16, 12:49 PM
#15

Det är nog ändå så att vi är barn av en tradition som kommer från Israel att Gud Skaparen har gett Abraham, och även Isak och Jakob uppdraget att vara Fadern för israels barn i den andehimmel som vi alla måste komma till och existera i för evigt kanske. Så först var de köttsliga barn med Moselagen men sen kom Jesus och uppfyllde lagen med sin död och blev själv Fadern i Himmelens ställföreträdare och gav sin lag till världen som i hans namn kunde ympa in sig och bli Abrahams barn. Det är ju det våra förfäder har gjort med den Lutherska läran och vårt Svenska Jehoviska Kungarike. Så, visst, det finns skäggiga Fäder i Himmelen men rättfärdiga fäder därför att de är en skapelse av Herren Gud Skaparen som bevisat sin existens med oräkneliga profeter och mirakler. Att det finns en Fader möjliggör att man kan bli en rättfärdig son med en rättfärdig familj vilket kristna präster strävar efter. Så det finns en Gud Skapare och det finns en Fader i Himmelen. Bland annat. Vad vill du tro på och tillhöra på andra sidan?

AMJJ
9/28/16, 10:18 PM
#16

Intressant diskussion. Har inte särskilt mycket att tillföra eftersom jag inte har någon idé om varför. Tror dessutom både på Gud och änglar (och andar) och anser som trådstartaren att dessa hänger ihop. Ofta vänder jag mig dock till just änglar för råd eller vägledning. De känns personligare och enklare att vända sig till än en gud. En gud kanske är mer ogreppbar för människan och det kan kännas förmätet att vända sig till "henom" med simpla jordiska problem.

[Rulander]
9/29/16, 8:48 AM
#17

Före Jesus kunde inte vi människor ha kontakt med Gud. Endast profeter kommunicerade med Gud.

När Jesus dör på korset går det skynke sönder som avskiljde det heligaste i templet. Det en kraftfull symbol för att det nu är öppet in i det allra heligaste eller Guds närvaro.

Det betyder att vi kan komma med våra jordiska små problem till Gud. Det kan kännas förmätet, men Gud hör bön. Det är konstigt men fungerar.

Vad är då haken? Jo det går endast genom Jesus. Han är kanalen till Gud.

Varför gå till änglar när du kan nå Gud?

Agafia
9/29/16, 9:03 AM
#18

Jag vet inte om det finns en Gud överhuvudtaget , däremot har jag mött Änglar i skepnad av en människa eller förnimt ett utomjordiskt väsen ( min skyddsängel ) Det finns säkert en högre intelligens än vår ute i Universum , om man vill kalla den Gud eller inte låter jag vara ;)

[Rulander]
9/29/16, 9:53 AM
#19

#18 av: Agafia

2 Kor 11:14 Ty de är falska apostlar, ohederliga arbetare, som uppträder som Kristi apostlar.  Och det är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel.

Änglar kan vara både från Gud och från Satan. Det är viktigt att verifiera var den kommer ifrån.

Jag säger inte att din skyddsängel är ond jag säger bara att man inte alltid kan veta.

Är det inte intressant att veta om Gud finns?

Agafia
9/29/16, 11:34 PM
#20

Personligen tror jag inte på allt som sägs och inte på allt jag läser heller utan att ha kollat om det ev. Stämmer . Mina Änglar är bara av den goda sorten och jag tror på att en högre intelligens än människans finns . Men jag kallar inte den för Gud eller Gudinna . Jag läste Svenska Kyrkans Grundkurs när jag var yngre för att ev. arbeta inom kyrkan . Det var intressant ! Nu har jag gått ur svenska kyrkan , jag gillar inte att dess företrädare skor sig på andras bekostnad .

Annons:
[Rulander]
9/30/16, 7:39 AM
#21

I bibeln står ganska mycket om änglar. Det är ganska intressant att läsa om hur de agerar.

Heb 13:2 Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det.

För några månader sedan hörde jag en kvinna berätta om detta. Hon fick hjälp vid en tågstation av en ängel. Han såg ut som en vanlig person, men försvann när han hade hjälpt henne. Ena sekunden var han där, nästa borta.

Vi är uppmanade att inte söka kontakt med änglar. Om de griper in någon gång är det på Guds uppdrag. Guds änglar lyder inte oss, endast Gud. Däremot försöker de onda att lura oss genom att framstå som goda. Som när masken ser god ut på kroken för en fisk.

Var försiktig.

Agafia
9/30/16, 8:06 AM
#22

Håhåjaja …..

[Nickname]
10/5/16, 9:52 PM
#23

Vem din gud än är, finns många , vilken religon du än tillhör… Så tror jag att vårat slutgiltiga mål är att bli en "ängel" för våran gud vi tjänar/tror på, i avbilden av våran gud, alltså att vi ska bli som ärkeängel Mikael, han som är som gud. Vi ska göra gott, vi ska vara starka.  

Många religioner menar att gud är inom oss. Ärkeängel Mikael är inom oss, fader/moder gud (elohim - ställe | yewah - kraften) är överallt. vi är som gud, vi är ärkeängel Mikael.

Precis som bibeln eller vilken annan trosbok kan tolkas på 9,7 miljarder olika sätt, så finns det 9,7 olika idéer om vem gud egentligen är.  Heliga anden, fadern, sonen (vilken ordning man nu vill). Vi alla andas, vi alla vill nå våran upplysning, bara gud vet då vi nått upplysning, gud är inom oss, gud är allsmäktig, gud har bara ett sätt och en väg. Det finns bara en gud, tänk på det du som läser detta, det finns bara en gud, och det är din gud. Han älskar dig och vägleder dig, lyssna på honom med ditt hjärta, för han är inom dig.

Vårat slutgiltiga mål är att vi alla ska bli ärkeänglar, vilken av dom tror du? Jag tror Mikael. 

Ärkeängel Mikael, han som är som gud. 

Ärkeängel Mikael finns såklart inte inom alla religioner, MEN det är en metafor för att vi ska bli som gud. Han som är som gud.

[Rulander]
10/6/16, 8:29 AM
#24

Jag vet inte om det råder samstämmighet om vad änglar är. En del verkar tro att det är avlidna människor andra något annat.

bilden av Gud varierar stort men Gud varierar väl inte beroende på hur människor tror? Han är densamma och oberoende av oss och vi är inte Gud.

Ja visst kan Gud vara inom oss genom att beröra oss med den helige Ande vilket hände för mig när jag var 15 år gammal. Sedan dess har jag Guds ande inom  mig.Så det stämmer som du säger i #23.

[Nickname]
10/6/16, 2:56 PM
#25

#24 är inte den fadern sonen och den helige anden samma "person" om du förstår?

#24

[Rulander]
10/6/16, 3:20 PM
#26

#25 Bra fråga

Den helige Ande kom ner som en duva till Jesus när han döptes.

Matt 3:16: När Jesus hade blivit döpt steg han genast upp ur vattnet. Himlen öppnade sig, och han såg Guds ande komma ner som en duva och sänka sig över honom.

Det samma hände på pingstdagen. Vi kan få del av den helige Ande som frälsta. Då är vi andligt öppna mot Gud.

Jag var frälst och trodde på Jesus först och fick sedan den helige Ande när de lade händerna på mig och bad för mig om det. Det är nu 36 år sedan men det håller fortfarande.

Alla tre är gudomliga men med olika funktion för oss.

Ställ fler frågor.

[RedAngelWing]
10/13/16, 2:29 PM
#27

Jag tror så hära. Gud är en skapare. Han är ingen beskyddare. Han är ljuset och kärleken. Sedan har vi Guds tviling själ. Han eller hon kallar vi för Anti Gud. Dena guden är den första Gudens motsats. Dessa två tillsamans blir en enhet och parfekt balans. Om man tror så hära så är Gud inte ensam och skapar inte i avseende att han behöver sällskap. Han skapar inte själv utan de skapar tillsamans. Så länge det har funnits ljus har det funnits mörker. Det är möjligt att Lucifer inte var den ljusa gudens favorut utan den mörka. Man kan se spår från båda dessa gudar i varelserna på jorden. Först skapade gudarna en planet med änglar och elohimer (2st helt separata varelser, de är inte ett dug lika utseende mässigt) de skapades alla i formen av en man. Elohimarna har sama jobb som änglarna fast på en annan planet så de kommer inte ned till jorden. (Det är många entiteter som utger sig för att vara elohimer men så länge som varelserna inte har 2 par armar och många väldigt små vingar *de flygger som humlor* så är det inga elohim) efter ett långt tag skapades jorden och där utväklades människor. Några människor utvecklades från reptiler, några från apor, andra från havet. När gudarna var klara med dessa skapeleser lämnade dom jorden för att skapa på andra platser. Han sate sina 12 starkaste och äldsta seraphimer i ledningen. Flera av dessa är nu fallna tex Lucifer, Azazel, Michael. Enligt mig så skapade gud änglarna på deta sättet för att ha sex och få barn med människor. Annars skulle de inte ha fåt förmågan att fortplanta sig. Men det är dessa 12 seraphimer som skrivit lagarna i himmelen. 2st av dessa seraphimer är starkare en de övriga. Det är Azazel och hans tviling. De skapades som par 3. Det är dom 2 som kommer vara antichrist och hans brud (the purpul/scarlet lady) i det här livet. Lucifer är bland annat en inkarnation av Jesus Kristus, Moses och flera andra liknande personer. Jag tror alltså på en gud och hans tviling. Men jag tror inte att de hjälper oss på jorden. Jag tror häller inte på att de svarar på böner. De skapade änglarna för att vägleda oss, men också för att ge dom en uppgift. Alla änglar har fri vilja. Det är bara så att de lägre änglarna oftast inte vågar utrycka sin vilja för det finns varelser som är så starka där att de skulle bli svårt för dom. Det finns även olika typer av ängla/elohim djur där. Om ni någon gång har sätt en grimm reaper i värkligheten så har ni kanske reflekterat över hur stora dom är? Det är för att de har en häst under sig. När de är inne hoss folk gömer de ofta hästen under sin stora kopa. Jag har sätt reapers några gånger när mina djur har döt. Jag fasinerades alltid över hur enorma dom var. De fyllde hela rumet lixom 😂

Annons:
[Rulander]
10/13/16, 3:04 PM
#28

#27 Var har du fått den teorin ifrån?  Min verklighetsuppfattning skiljer sig markant från din. Men det är ju helt OK att ha sin egen uppfattning.

Jag tror att ärkeänglarna och Lucifer är på samma nivå i kraft och makt. Långt över dem finns Gud. Han har oändligt mycker mer makt än alla änglar.

Lucifer var från början den högsta av ärkeänglarna och ansvarig för lovsången. Men han blev högmodig och blev utkastad från Guds närhet.

Han tog med sig en tredjedel av änglarna. Det betyder att Gud i slutändan har all makt och är starkare än mörkrets makter tillsammans.

Det är fritt att tro som man vill, men det är så jag tror.

[RedAngelWing]
10/13/16, 3:58 PM
#29

Okej. Jo alla har sin värklighetsupfatning. Jag tror själv inte på parallela värkligheter, olika dimensioner eller att man har avatarer eller aspekter av sin själ. Jag tror häller inte att tviling själar kommer från sama själ. Min upfatning är att änglar är odödliga med biologiska kroppar. Det vill säga de kan dödas och då blir de själar som börjar inkarnera. De som inte väljer att inkarnera tas om hand eller smitter undan och gör illa folk på jorden. Tex Lucifer är inkarnerad just nu, men det betyder inte att han inte kan attackera folk astralt. Men jag tror att det är många som tror sig bli attackerade av Lucifer när det i själva värket är någon annan. Är det Lucifer så har han 3 par vita vingar. Någon annan färg eller antal vingar så är det inte han. Han kan vissa sig utan vingar men då vissar han sig i formen av sin nuvarande inkarnation. Jag har haft många disputer med gud själv. Jag har frågat honom saker direkt och han har givit mig tydliga svar. Så jag anser av de drömar jag fåt att min värklighetsupfatning är riktig. Det betyder ju dock inte att din uppfatning är värklig för dig 😊

[RedAngelWing]
10/13/16, 4:05 PM
#30

Lucifer och Michael är tviling själar så du borde ju han i så fall vara lika stark som Lucifer. Lucifer har även andra namn Samael och Chamuel. Mickael och Lucifer var det första paret som skapades. Lucifer skapades som den ljusa aspekten och Michael den mörka. Men nu måste folk första att ljus och mörker inte behöver betyda good eller ond. Alla själar har båda delarna. Alla tvilingar har en ljus och en mörk tviling. De är lika men samtidigt olika. Ja en tredje del av änglarna har fallit. Men alla föll inte samtidigt. Först föl Lucifer, andra omgången var Azrael och sedan var det en tredje gång. Sedan finns det änglar som fallit separat. Det har dock inte fallit änglar nu på några tisen år och jag har blivit tillsagd att när och om alla änglar faller så kommer gud att skapa nya varelser som tar deras plats. De kommer dock inte se ut som änglar.

[RedAngelWing]
10/13/16, 4:16 PM
#31

Men jag sa väl inte att jag inte tror att Gud är starkare en änglarna? Jag sa bara att jag tror att han har en annan typ av varelse en vad alla tror. Ibland tänker jag till och med att gud och han tviling inkarnerade i det 3 paret änglar för att se till att allt går som det ska. Men den tron är jag själv skeptisk till. Så den behöver ni inte ens reflektera över att jag sagt. Men han har en tviling själ. Varför skulle han inte ha det? Och jag skulle aldrig kunna tänka mig att gud skulle strafa någon av sina skapelser. Han älskar alla lika mycket fallen som good. Annars är han inte värd att tillbe.

Upp till toppen
Annons: