Annons:
Etikettupplevelser
Läst 1240 ggr
maribell
2015-03-22 19:44

Mont-Saint-Michel

Från början var klostret ett enkelt kapell som kyrkoherden S:t Aubert uppfört på bergets topp år 708. Enligt legenden ska han ha blivit tillsagd av ärkeängeln S:t Michel i en dröm att han skulle bygga ett kloster på den halvön, men när Aubert vaknade på morgonen trodde han att allt varit en inbillning. Ängeln återvände till honom i sömnen några dagar senare och frågade varför Aubert inte byggt något kloster, men Aubert trodde trots det att han bara inbillade sig ängeln. S:t Michel kom därför tillbaka till Aubert en tredje gång och satte då sin tumme mot Auberts panna och efterlämnade ett hål i pannbenet. Aubert blev därmed övertygad och påbörjade redan nästkommande morgon sitt arbete med att uppföra klostret. Auberts huvud med hålet efter ängelns tumme finns än idag kvar och finns att se i en närliggande kyrka. Idag finns det en gjuten staty i guld högst upp på klostrets högsta torn föreställandes ängeln S:t Michel 

Mont-Saint-Michel är en fransk kommun och ett kloster i departementet Manche, Basse-Normandie vid gränsen till Bretagne i norra Frankrike. Kommunen betraktas som ett världsarv enligt Unesco och är en av de minsta i landet med sina 44 invånare (2010).[1]

Mont Saint Michel har blivit kallat en av Frankrikes mest betagande syner. Klostret ligger högt uppe på ett berg på halvön Mont-Tombe mitt ute i Atlantens vatten. Då och då blir Mont-Tombe till en ö i och med att tidvattnet översvämmar den naturliga landbron som förbinder klostret med fastlandet. I omgivningen finns det enbart låga slätter samt leran på Atlantens botten, som emellanåt dyker upp ur vattnet, vilket gör Mont Saint Michel ännu mer stolt och häpnadsväckande. Platsen är ett av Frankrikes mest populära turistmål med runt 3 miljoner besökare varje år.

Annons:
[Carpinus]
2015-03-22 20:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Var där 2003. Rätt spännande, när man väl tagit sig förbi tingeltanglet på de nedre planen…

[Bettanbop]
2015-03-24 21:03
#2

Då åker vi dit också 😃åh om jag ändå hade råd😇 Det finns så många ställen jag skulle vilja åka till.

Maribell . . ska jag lägga upp en kategori -Resmål?

maribell
2015-03-25 07:31
#3

jaaa 🌈 det är spännande !!!!

Upp till toppen
Annons: