Annons:
Etikettdrömmar
Läst 2181 ggr
[Bettanbop]
3/4/15, 3:44 PM

Klardrömmar

Ett intressant ämne 🙂

”Klardrömmar är som 
världens bästa dataspel”

NATTLIGT ÄVENTYR Klardrömmar innebär att man är medveten om att man drömmer – medan man drömmer. Vissa kan till och med styra innehållet. Nu ökar intresset för att lära sig skapa sina egna drömvärldar.

Fruktstånd som exploderar likt färgsprakande fyrverkerier. Kvarter med flervåningshus som viks ihop. Gångbroar som uppstår ur tomma intet och erbjuder vägar över trafikerade gator.

I drömmarnas värld är allt möjligt. Såväl våra högsta önskningar som våra värsta mardrömmar kan spelas upp i vårt nattliga inre. Normalt är vi passiva åskådare, men tänk om vi kunde kontrollera och styra våra drömmar?

I biosuccén ”Inception”, som kom för några år sedan, leker filmskaparen Christopher Nolan med sådana tankar. Huvudpersonerna kan inte bara manipulera sina egna drömmar utan tar sig även in i andra människors drömvärldar för att plantera tankar i deras undermedvetna.

Även om det är en skruvad idé så är den inte bara en Hollywoodskapelse. Forskning visar att många människor ibland har så kallade klardrömmar, vilket innebär att man är medveten om att man drömmer – medan man drömmer. Det finns dessutom sätt att aktivt framkalla detta medvetandetillstånd och att lära sig styra innehållet i drömmarna.

–Det är en underbar känsla när du inser att allt det du ser i drömmen bara är bilder som din hjärna har hittat på. Under sömnen kan jag betrakta människor som går på en gata och inget tyder på att de inte skulle vara verkliga. Samtidigt inser jag att så fort jag vaknar kommer de att vara borta, säger Antti Revonsuo, professor i kognitiv neurovetenskap vid Högskolan i Skövde.

–Det har faktiskt hänt att jag har sagt till drömkaraktärer att de inte existerar, utan bara är en del av min dröm. Då har de tittat på mig som om jag inte varit riktigt klok och svarat: ”Ja, säkert!”, säger han och skrattar.

Begreppet klardröm introducerades redan 1913 av en holländsk psykiater, men först i början av 1980-talet lyckades en amerikansk forskare lägga fram vetenskapliga bevis för att fenomenet existerar. Under REM-sömnen, då vi drömmer som mest, är de flesta muskelgrupperna i kroppen paralyserade. Ögonen går dock att röra och försökspersoner instruerades att signalera med dessa enligt ett visst rörelsemönster om de hade en klardröm.

–De sov i ett sömnlabb med mätinstrument kopplade till sig. Samtidigt som de befann sig i REM-sömnen lyckades de signalera att de var medvetna om drömmen. Experimentet har sedan upprepats ett antal gånger, säger Antti Revonsuo.

I dag vet man att klardrömmar är ett relativt utbrett fenomen. Studier har visat att mellan 50 och 70 procent av alla människor har haft en spontan klardröm någon gång. Ungefär tio procent upplever detta flera gånger i månaden.

Graden av klarhet varierar dock. Ibland får drömmaren kanske bara en vag känsla av att det som sker är för absurt för att vara sant. Andra gånger är den sovande personen helt medveten om att allt som händer i drömmen bara är bilder som hjärnan hittat på.

–Ett bra sätt att kontrollera om man befinner sig i en klardröm är att göra så kallade verklighetstest. Jag brukar titta på mina händer och räkna fingrarna. Om det är svårt att få ihop tio fingrar eller om händerna ser konstiga ut, förstår jag att det är en dröm, säger Linnea Scherlund.

Hon stötte på begreppet klardröm för några år sedan och insåg då att hon haft sådana upplevelser spontant ända sedan hon var liten. Som vuxen har hon lärt sig att styra innehållet i drömmarna mer.

–Ibland är jag bara passiv åskådare, andra gånger kan jag forma omgivningen som vore den av lera. Jag kan ta mig igenom väggar, skapa föremål ur tomma intet eller bestämma att en viss person ska dyka upp. Det är lite som att befinna sig i världens bästa dataspel, säger hon.

Annons:
[Bettanbop]
3/12/15, 12:34 PM
#1

Ingen som har klardrömmar av er?

Drömmar är ju roliga, kan bli hur tokigt som helst 😃 I natt drömde jag något väldigt klurigt. Klardröm eller ej, det vet jag inte. Men jag och maken var ute och åkte. Vi kör upp på en infart till en liten gård. Huset är där min farmor bodde och där min faster bor nu. Vi parkerar vid "farfarstugan" en gammal bod som farfar hade som sin. Bakanför får jag syn på en gammal men mycket fräsch amerikanare (bil). När vi ska kliva ur så har både jag och maken en varsin kupévärmare i knät och jag undrar hur jag ska ställa dem så jag inte snubblar på sladdarna.

Upp till toppen
Annons: