Annons:
Etikettkommunikation
Läst 1479 ggr
[Bettanbop]
2/22/15, 5:37 PM

Att be .....till vem.....

Vissa grupper säger att vist kan du be till vem du vill, medans andra grupper säger att det endast är Gud man får be till. Vissa grupper säger att allt är andligt medans andra säger att bara de som tror på den riktig Guden är andlig.

Vem är den riktiga Guden då??? Då säger alla att vår Gud är den riktiga Guden!!! Men hur vet man det??? Jo för det står i boken!!!! Jo oavsett vad boken kallas så är alla övertygade om att det är en helig skrift och skriven av Gud ursprungligen.

Så om jag skulle säga att jag inte tillhör någon grupp men tror på Gud. Är jag då helt ute och cyklar?  Om jag dessutom skulle säga att jag tror på Änglar, blir jag då en hedning? Måste man verkligen tillhöra någon grupp? Nej säger jag, men helt okej om man vill göra det.

Även om man tillhör en grupp så måste vi kunna visa hänsyn och respekt för varandra. Eller hur…… 

Om någon säger till mig att jag inte får be till Änglarna för att det är fel. Hur ska jag ta det? hur bör jag reagera?

Om jag säger till denna någon att jovisst får man be till Änglarna, det går jätte bra. Hur bör då denna någon ta det och reagera?

Bör vi börja hacka och kalla varandra olika saker? Nej säger jag, för var hamnar vi då…… Jo utanför det vi alla vill ha och uppnå oavsett vad vi tror på. Vi vill ha fred, lugn och harmoni….. Eller hur…..

Jag är glad för "din" din skull, att du har hittat din väg i din tro och känner dig övertygad i att den är sann för dig. 

Hoppas "du" kan vara glad för min skull att jag har hittat min väg i min tro och känner mig övertygad i att den är sann för mig. Även om vi inte tror exakt lika.

Tittar man ut i världen på alla konflikter som finns överallt. Vad beror dom på? Jo det beror på att vi tror olika och har olika uppfattningar hur man skall göra och inte klarar av att acceptera att det är okej att tycka olika.

Tänk om vi kunde hålla sams och kanske kunna hjälpa varandra med våra kunskaper inom olika ämnen i våra olika grupper.

Medans jag har tittat och sökt i många olika grupper så har jag upptäckt att alla har saker som jag håller med om och saker jag inte håller med om, men vad gör det. Så känner nog de flesta.

Jag hittade en grupp till slut och den passar mig alldeles utmärkt. Den har inget gruppnamn men jag kallar den min tro, och den består av mig.

Annons:
Piggelina7
2/22/15, 5:46 PM
#1

Jag har slutat be när jag ändå aldrig fick någon hjälp eller svar under alla år jag bad till "gud"

[Eleya]
2/22/15, 7:52 PM
#2

Jag ber till den Gud jag känt till sedan barnsben, men Lorna säger att alla världens religioners Gudar är en och detsamma, under ett universalt namn och den gudomen hör alla böner och besvarar alla såsom "han" finner lämpligt. Så eftersom #1, du inte tror dig bli besvarad så blir du det, men inte såsom du förväntar dig eller vid den tidpunkten du önskar. Jag har förr heller trott att jag bett ut i tomma intet och att mina böner endast lugnade mitt sinne, men efter djup meditation och tillbakablick på gångna år har jag fått kollosalt mycket hjälp, man då ej visse vad de kom från. Så ge inte upp, alla dina böner hörs och änglarna och Gud glädja åt att få hjälpa dig!

Piggelina7
2/22/15, 9:29 PM
#3

#2 Ja men vad tusan ska man tro då? När man i 9 års tid varje dag blivit behandlad som skit, fått huvudet nedtryckt i toastolen, kläderna sönderrivna liksom böcker och annat skolarbete, håret avklippt när nån går förbi, blivit sparkad, slagen, hånad, utstött, retad osv osv och man i förtvivlan ber till "gud"  om hjälp varje dag innan man går till skolan men varje dag möts man av samma helvete. Nej "gud" finns INTE!

[Bettanbop]
2/22/15, 10:09 PM
#4

Piggelina, det gör ont i mig när jag läser vad du blivit utsatt för 😢 vilka hemska människor det finns bland oss människor. Varför gör de så här😡 Vad fattas dem som gör att de kan utsätta en med människa så.

Varför ska det vara så svårt att acceptera någon annan som har en annan tanke eller klär sig annorlunda eller ser annorlunda ut. Tittar man på dem så hittar man alltid något hos dem med som är annorlunda.

Vist har "han" hört dina böner. Men det kan vara svårt att höra svaren från "han" och uppfatta dem när man mår som man gör när man utsätts för "skit". Men detta svar hjälper inte dig nu. 

Får jag fråga var i livets skede du står just nu? 

Fortsätt att be om du vill, eller försök igen, även om du har tappat sugen. Välj vem du vill, Gud, Jesus, Ärkeänglarna. Min tro säger att man väljer den man känns mest lämplig just för tillfället.

Vår fina Maribell har listat många av Ärkeänglarna och skrivit vad de står för och vad de kan hjälpa till med. Be för din egen skull, be om hjälp åt dig för ditt högsta bästa. Jag skall be för dig att de lyssnar och hjälper dig och ger dig ett tecken som du kan uppfatta. 

All styrka och kärlek till dig Piggelina ❤️

[Segelvind]
2/22/15, 10:20 PM
#5

# 3 Tragiskt och sorgligt att höra din utsatthet,  men Gud finns,  kärlek från andevärld samt Änglar. Däremot finns elaka människor som tyvärr ser det som sin rätt att håna andra och det är något vi möter i alla olika former av grupper även inom andliga sorgligt nog men sant.

Ge inte upp,  be till den som för dig känns bra,  försök om du kan att slappna av och lyssna inom dig för där finner du svaren på dina böner 🌺

GiraffTunga
2/22/15, 10:32 PM
#6

#2 Jadu, Jag ber till Gud varje dag och kväll tro mig jag har haft värre än dig o ändå tack vare han är jag stark!

You can not judge me unless you know me.

Annons:
[Bettanbop]
2/22/15, 10:37 PM
#7

Så är det ju. När man fått svar och har uppfattat dem så kommer styrkan.

Piggelina7
2/23/15, 1:13 PM
#8

#4 Tack. Nu är ju det hemska över. Idag är jag vuxen och har ingen kontakt med dessa elaka människor.  Men mobbingen har ju format mig till den jag är idag. Jag hade säkert varit en helt annan mer social och öppen människa om jag inte blivit behandlad så som jag blev under så många år. Nu är jag ganska misstänksam mot nya människor och har svårt att lita på människor.

saradormin
2/27/15, 11:55 AM
#9

#3

Så fungerar inte gud.

Gud bryr sig inte om ditt fysiska liv och att du lider, gud bryr sig om din själ och din utveckling.

 Och de beror på dig att du blivit behandlad sådär i ditt förflutna, lämna dina negativa egenskaper så kommer du aldrig bli kränkt eller illa behandlad.

sajtvärd  drömmar ifokus

[Bettanbop]
2/27/15, 12:57 PM
#10

saradormin …….

Även om din tro säger dig att det är vårat eget fel, att det är vi själva som drar till oss det som händer, så tycker jag inte det är okej att säga till någon att det är ditt eget fel, det är en form av mobbing enligt mig. Är man inte stark i själen så kan en sådan kommentar bryta ner en person ganska så rejält.

saradormin
2/27/15, 1:25 PM
#11

Jag ber om ursäkt om jag varit dömande,  men får jag fråga dig  utan kritik hur ska man kunna utvecklas då.

sajtvärd  drömmar ifokus

saradormin
2/27/15, 1:26 PM
#12

Om allt är bra och perfekt vad ska man utvecklas då för.

sajtvärd  drömmar ifokus

[Bettanbop]
2/27/15, 5:13 PM
#13

Jag ser det så att hur långt vi än kommer i vår utveckling så blir vi aldrig fulländade. Alltid finns det något mer att utveckla. Men att döma och kritisera någon som försöker utvecklas och komma någon stan med sitt liv kan stjälpa mer än det hjälper, speciellt om det är negativt, som det blir om man säger "skyll dig själv".

Jag vet att LOA säger att man drar till sig allt som händer en själv har man själv dragit till sig. Men jag kan inte se det så. Vist är tankens kraft väldigt kraftfull om man lyckas använda den på rätt sätt. Men går jag en promenad och har oturen att bli rånad eller nerslagen så är det inte mitt fel, för ingen går väll och önskar sig det frivilligt. Inte jag iallafall.

Med glädje och empati i hjärtat blir allt så mycket roligare och är det roligt så blir det lättare att utvecklas vidare.

Annons:
saradormin
2/27/15, 6:42 PM
#14

Jag pratar inte om LOA.  Läs min kommentar igen, ja pratar om lämna sina negativa egenskaper.

sajtvärd  drömmar ifokus

[Bettanbop]
2/27/15, 9:36 PM
#15

Okej, min feltolkning. Men kan du inte berätta lite hur du tänker då och din syn på.

Gör gärna en egen tråd om hur du ser på andligheten och vem man kan be till och inte. Och respekten mellan oss människor och vår tro. Och för att (hihi) göra det extra svårt utan dömande och kretisk.

saradormin
2/28/15, 9:08 AM
#16

#15

Är man andlig sökare så får man söka, och söker man på riktigt så hittar man den absoluta sanningen alltid.

sajtvärd  drömmar ifokus

Zeffe
2/28/15, 10:36 AM
#17

#3 Jag lider också med dig och vet av egen erfarenhet hur mobbing fungerar. Tror det är svårt för andra som inte har varit med om det att riktigt ta till sig hur det känns att gå till skolan med magont och att vara rädd för att få stryk etc. Dessutom är man som mest sårbar när man är barn. Det är tragiskt att det finns människor (läs vuxna) som kan stå bredvid och se på utan att ingripa. Jag var mobbad och slagen i 7 år, men det fick ett abrupt slut en vårdag når jag var 13 år.

För egen del tror jag att allt som sker har en mening, även om det ibland är väldigt svårt att se och förstå. Det svåra var att förhålla sig till det som hade hänt och inte fastna i en bitterhet som annars är väldigt lätt att göra. Men EN sak är säker. Det är INTE ditt fel att du har blivit mobbad. Jag blir så extremt upprörd när jag läser att det har berott på dina negativa tankar och av den anledningen får du skylla dig själv. Alla som har någon form av insikt vet att barn är världsmästare att ta på sig skulden själva. Att det utanpå det kommer andra som säger att du får skylla dig själv gör att den skulden etsas in i själen och det blir etter än värre att blir fri. 

Om vi ska vara riktigt allvarliga så är just den typ av påstående som Saradormin gör, den enskilt vanligaste orsaken till att mobbingoffer tar sitt eget liv. Dvs offret får hela tiden bekräftat att det är deras fel och till slut finns ingen annan utväg. Jag hoppas och tror att Saradormin skrev sitt inlägg utan något ont uppsåt och jag hoppas också att det kan bli en lärdom till eftertanke och något positivt i slutändan. 

Som jag skrev ovan är det svåra efter en tid med mobbing att frigöra sig från de tankar som uppstår utan att bli bitter och inte fastna där. Men det kanske får bli en helt annan tråd för det är mycket som kan sägas om det. Piggelina7, du får gärna PM:a mig om du vill för jag vill inte att du ska gå omkring och må som du gör.

#12 Frågan är om inte tråden kanske har tillkommit för att du själv ska få en läxa att utvecklas? Ibland får vi våra lärdomar på de mest oväntade sätten.

#16 Den absoluta sanningen existerar inte. Har aldrig gjort det och kommer heller aldrig så att göra.

[Bettanbop]
2/28/15, 11:02 AM
#18

👍

saradormin
2/28/15, 12:06 PM
#19

#17

#3 Du har inte förstått mig riktigt du måste tänka djupare än såhär.

#12 Helt rätt de är ju anledningen jag hänger på iFokus, för avslöja mina negativa sidor och utvecklas.

#16 Vet du egentligen vad den absoluta sanningen är.

sajtvärd  drömmar ifokus

saradormin
2/28/15, 12:10 PM
#20

Sanningen kan bara bli absolut om minst  2 andligt vakna personer kommer fram till samma resultat genom djupanalys.

De är den absoluta sanningen

sajtvärd  drömmar ifokus

Annons:
saradormin
2/28/15, 12:18 PM
#21

Vi sitter med många olika negativa sidor och följer vi och lyssnar mycket på de dem vill, så blir slutresultatet alltid negativt.

Jag vill be om ursäkt om någon har missförstått mig, och jag ber sajtvärden ta bort kommentaren #9,  jag menade inte så som ni tror.

sajtvärd  drömmar ifokus

Zeffe
2/28/15, 12:28 PM
#22

#19 Enda anledningen till att jag gjorde mitt inlägg var ett svar på ditt följande påstående riktat till Piggelina7 :

 " Och de beror på dig att du blivit behandlad sådär i ditt förflutna, lämna dina negativa egenskaper så kommer du aldrig bli kränkt eller illa behandlad."

Jag tror inte heller att det var din mening att det blev så, men ibland måste man vara eftertänksam när man skriver.

#20 Det betyder att det finns många versioner av den absoluta sanningen 😉. Jag var nog obekant med just den tolkningen, men det var intressant. Jag lär mig också nya saker varje dag.

#21 Håller helt med i det påståendet och det är det som är pudelns kärna. Dvs vad vi gör med våra tankar. Ibland är det dock svårt att bryta en cirkel med negativa tankar som uppkommit genom ex mobbing.

saradormin
2/28/15, 12:33 PM
#23

De allra flesta andliga har haft tunga förflutet, jag själv har haft ett jättetung förflutet bla. suttit 5ggr i fängelse, 2st skilsmässor och ja mycket mer  och allt som vi gått igenom driver oss mot utveckling, man måste analysera alla situationer som uppstår gör man det så börjar man vakna andligt

sajtvärd  drömmar ifokus

saradormin
2/28/15, 12:41 PM
#24

#21

Tänker man djupare så blir man mobbad så gör mobbaren en stor sak för dig, hen avslöjar dina negativa sidor och lyckas man bryta de negativa tankarna då så blir resultatet positivt, för andliga vinner alltid i slutet.

De är andlig lag också.

sajtvärd  drömmar ifokus

Zeffe
2/28/15, 12:51 PM
#25

#23 Det är en reflektion jag själv har gjort och eftersom vi då är två måste det vara en absolut sanning 😃. Hoppas det är ok om är lite skämtsam också, det underlättar i livet.

#24 Förstår hur du tänker, men håller inte nödvändigtvis med om det. Jag vill nog vända på det och ser det som att "mobboffret" kan vara ett verktyg för att mobbaren med anhängare så småningom ska få sig en lärdom i livet, då dessa ofta har ett väldigt dåligt självförtroende och är redan "trasiga" på insidan. Det är min egna erfarenhet. Mobboffren är oftast ganska starka individer, men självklart kan dessa också brytas ner med tiden. Det kanske är en vinn - vinn situation ?

saradormin
2/28/15, 1:02 PM
#26

#24

Jag håller med där, de är för både som finns mening i sån situation, och vinner mobbaren många ronder så finns det slutresultat som kan dröja.

Och sen de som är tuffa och visar de  fysiskt mycket är mycket svaga psykisk och mentalt.

Och de finns andliga lagar och de kan aldrig gå bra för mobbaren i framtiden, bara om hen utvecklas.

sajtvärd  drömmar ifokus

TezzD
3/4/15, 11:25 AM
#27

Jag vet inte vem det är som bestämmer vilka böner som ska höras och inte. Men när jag ber, så ber jag till gud och alla hans änglar. Jag ber inte ofta men när det väl händer så är det viktiga saker.. hittills så har allt slagit in och jag har fått hjälp med det jag bett om. Jag är väldigt tacksam och noga med att framföra min tacksamhet. Jag lovar även saker tillbaka när jag ber. Än så länge så har det funkat och min tacksamhet står till gud och alla hans änglar som hjälper mig. 
Ville bara berätta detta. ❤️ Tappa inte ditt hopp ❤️

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
[Bettanbop]
3/4/15, 3:39 PM
#28

Fint Tezz ❤️

Jag tror inte att det spelar någon roll egentligen vem man ber till, bara man gör det med hjärtat och verkligen menar det. Det är mycket man önskar sig och ber om men som man klarar sig utan eller klara av själv och då kanske inte man får den hjälpen, men hörd blir man.

Piggelina7
3/13/15, 12:11 PM
#29

#9 Det där var inget annat än elakt och mycket dumt sagt av dig. Nej det var INTE mitt fel att jag blev mobbad. Jag gjorde INGET för att förtjäna att behandlas så.  Du verkar gilla att trycka ner människor och förmodligen är det sådana som du som blir mobbare. Men vem vet - du kanske själv drabbas en dag. Men… då får du väl "skylla dig själv"

#17 Tack🙂

Upp till toppen
Annons: