Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 783 ggr
[Bettanbop]
7/4/14, 11:12 AM

Hur började allt ...

….från början?

Jag sitter och läser lite här och där på olika iFokus sidor och började fundera på var allt började, hur det började. Kan man verkligen veta det.

Funderingarna är inriktade på universum och Gud och Jesus.

Vad eller vem har gjort eller uppfunnit universum? Har universum alltid funnits eller har den utvecklats ur något annat? Var det Gud som skapade universum på något sett?

Och Gud! var kommer han ifrån. Han måste ju också ha haft en början på något sätt? Han kan väll inte alltid ha funnits, eller…..?

Dessa funderingar kan gå verkligt djupt om man vill, och alla vi har olika uppfattningar om allt.

Om någon hade frågat mig får ett år sedan om jag tror på Gud och änglar så hade svaret blivit: Nej det gör jag inte, men jag tror på en högre makt.

Vad är då en högre makt och var finns den. Här så har vi också olika uppfattningar och kan skapa osämja mellan oss vad som är riktigt och sant.

Vi läser någon stans om att "så här är det". Ja det är det nog för denne, men kanske inte för mig.

Många säger att vi ska leva efter Guds livslinje, och andra säger att vi ska leva efter Jesus livslinje. Men är de inte lika? nja är de verkligen det? här går våra tankar också olika vägar. 

Jag skulle kunna hålla på ett bra tag till men ….

Vart styr era tankar när ni läser detta?

Annons:
GiraffTunga
7/4/14, 11:25 AM
#1

Lögner & frågor. Tänker jag på när jag läste detta inlägg. Bra att du tog upp det.

You can not judge me unless you know me.

[Bettanbop]
7/4/14, 11:46 AM
#2

Tack GT

Ja jag blir lite trött på alla tvister om det ena och det andra. Om att vi tror rett eller fel.

Men för att utveckla det lite, vad menar du med lögner och frågor.

GiraffTunga
7/4/14, 12:03 PM
#3

Lögnerna är att både Islam & Kristendomen säger att exempel. Islam är den enda rätta religionen. Kristendomen är den enda för du måste gå genom Jesus för att komma till Gud. NEJ. Jag är trött på detta. Jag hade svårt att välja religion. Om jag valde kristendomen så har jag syndat. 1. Bett till änglar 2. Trott på andra Gudar/Gudinnor.  3. Haft pentagram. Som jag har sagt i det nya inlägget jag skrev

Man får EJ be till änglar för då faller dom så därför blev jag osäker om jag ska tillhöra kristendomen. Sen tänkte jag Wicca fast vill helst inte göra ritualer så istället gör jag så att jag gör som innan. Tror på alla Gudar/Gudinnor & Jesus. Fast ändå be till änglarna. För hur kunde jag få mycket hjälp av Gabriel, Mikael och LUCIFER? Jo nu kommer Lucifer in att inom kristendomen sägs det att han är "Satan" Sen har någon här på iFokus sagt att han har frågat Gud om Lucifer och Gud sade att Lucifer är en ärkeängel. (God) Men vad menar alla andra kristna med Lucifer då???????  Detta är det jag hatar. Klaga på stackars Lucifer för inget.  Men återigen hur kunde jag få hjälp om änglarna inte får ta emot människornas hjälp? Jag vet inte varför exakt varför jag är här i jorden. För att lära sig öppna? Nej jag tror inte det. Det känns som att jag är här för att sprida vad som är falskt och rätt inom religioner. Sen känns det som du är ljusbringare Bettan. Många följer Bibeln men vart nämner dom Lucifer är djävulen. "Satan" Sägs vara ormen som sa till Adam/Eva äta av äpplet. Sen inom Judendomen sägs det att Lilith var första tjejen som var med Adam men sedan var hon gjord av Satans värk och sen hamnade hon i helvetet. Det är jätte mycket versioner av religionen Kristendomen och allt får mig må sämre för allt detta. Eller vad tror du Bettan?

Frågor finns det jätte mycket. Vem skapade Gud? osv. Men vad är svaret egentligen?

You can not judge me unless you know me.

Twinflamewolf
7/4/14, 12:13 PM
#4

Härliga funderingar Bettan och här får man lov att följa det som för sig känns rätt men att många gärna vill påverka och lägga sig i med att jag vet minsann sanningen du och andra har fel är oerhört tröttsamt i längden för den enda som vet utefter sina egna bevis och övertygelser är vi själva och dom kan ingen nånsin ta ifrån oss.

Man kan välja att tro eller inte på vad man får berättat för sig men sanningen den finns alltid hos den som var med om och såg sen vad andra tänker och tycker det får man liksom bortse från så länge man vet vad man sett och hört själv.Det är det viktigaste för mig i alla fall.

Gud ja,hmm han ska ju vara evig och det där kan det vara svårt att sätta sig in i eftersom vi är fysiska och väntar en fysisk död en dag.Om jag säger så här,jag förstår men jag kan inte med ord beskriva hur inte före den dagen man själv befinner sig i evigheten kan vi  få ett riktigt grepp om vad evigheten verkligen rör sig om.

Svåra stora men oerhört intressanta frågor 😎

Instämmer till fullo med dig att tjötet vem har rätt och vem har fel är så dränerande så jag drog igång en diskussion på annan sajt där jag sa mitt för vi som tror på änglar,andra sidan och guider har länge nog nu fått stå ut med hur fel vi är och där fick jag nog för när allt kommer omkring kan ingen av oss tro fel men människan har i alla tider sett fel och brister hos sin nästa.

Det finns bara en väg att gå,den väg som känns rätt för sig allt annat får man lämna för då om något hamnar vi också rätt om vi följer vårt inre hjärtas röst och dom övertygelser vi fått vara med om ❤️

[Bettanbop]
7/4/14, 12:26 PM
#5

Ja vad är svaret egentligen, vem vet.

Frågorna är många. Men jag tycker det är bra med frågor, det får oss förhoppnings vis att tänka efter lite mer.

Jag håller med dig om de olika religionerna. Den ena säger en sak och den andra säger något annat, och ändå är det inte många som fattar att grunderna är de samma.

Jag har skapat min egen tro och min egen religion, för jag tycker ingen annan passar mig till fullo, och de finns i för många versioner.

Många säger att VÅR är den rätta. Men i dagens läge tror jag ingen specifik religion är den rätta, så jag har slutat leta och skapar min egen.

Kram Bettan

GiraffTunga
7/4/14, 12:37 PM
#6

Bettan & Twin ja det är bäst att bara tro på sitt eget sätt.. Jag tror att alla religioner har sin väg till frid.

You can not judge me unless you know me.

Annons:
Zamizen
7/4/14, 12:41 PM
#7

Men vad är egentligen "kristendomen"? Är ALLT som står i bibeln verkligen sant? vad är rätt och vad är fem? Det finns många frågor men få svar. Och det är så det ska va. Det är inte meningen att vi ska veta allting. För jag tycker det låter jätte konstigt att gud har funnits för alltid osv.. men det är kanske vårat logiska tänkande? Om vi hade bara lyssnat innåt så hade vi kanske vetat allting. Detta låter kanske som blajja, men jag skriver bara ner mina funderingar

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

GiraffTunga
7/4/14, 12:53 PM
#8

Kristendomen är den religionen där man tror att man kommer till Gud genom Jesus, Man kan inte hamna hos Gud utan Jesus sägs det. Har inte läst Bibeln så vet inte förutom att ormen var Satan och när Mikael slogs mot Satan så var Satan en svart drake.

You can not judge me unless you know me.

Upp till toppen
Annons: