Annons:
Etikettgud
Läst 1656 ggr
Ebbi13
2014-03-29 17:32

Varför har du just den religionen du har?

Är du buddhist, judisk, muslim, kristen? Människor föds med sin religion men en del väljer även den, en del tror mer på Gud , medans andra inte gör.. Så varför tror du just på din religion? :)

Annons:
[Bettanbop]
2014-03-29 18:30
#1

Om jag inte har sagt det än så…

Välkommen hit till Änglar iFokus. Hoppas du kommer trivas här hos oss. Vi är ett väldigt glatt gäng i olika åldrar som gläds med varandra och stöttar varandra med en god ton, men allt det där kommer du se och känna 🤗

Nu åter till din fråga. Även religions frågor har vi ju på en annan sida 😊 men jag har ingen religions tillhörighet. Är döpt i svenska kyrkan och ska väll då vara kristen, men känner inte att jag delar deras sätt att tro.

Jag har en tro på himmelska makter och en starkare kraft än vår mänskliga. Jag tror det finns många olika slags väsen vi inte känner till som finns vid vår sida.

I min tro så vet jag att det finns Änglar av olika slag, att det finns väsen här på jorden av olika slag.

--Rose--
2014-03-29 19:30
#2

Jag för egen del har min lilla egen religion, plockar lite här
och lite där av det som jag tycker känns bra. 🙂

AngelicFriend
2014-03-29 20:30
#3

Jag är typ 50% kristen. Jag följer jesus väg men man ska inte be till änglarna har det funnits en tråd i Jesus i fokus. Så jag ber ju till änglarna mycket så ja. 40% änglabönare 😂 och 10% för en slags shaman del.. Jag gör lite av shamanismen också.. Om jag ser en blomma ur jorden så sätter jag tillbaka den och sånt. Jag är naturens vän så vad ska jag säga att jag är..?

Heej

[Bettanbop]
2014-03-29 21:27
#4

Du är en ljusbärare Angelic ☀️

Din uppgift är att sprida din livsglädje och ljus överallt. Vara listig som en Räv och få in kärlekens ljus där det fattas, och få dina medmänniskor att vilja vara vänliga och harmoniska. Att vilja ta rollen som god förebild och mentor åt dem som behöver.

Vad kan du/vi kalla oss 🤔 Kanske vi är någon sorts "Allt i Allo" 😉

En konsult från den högre energin kanske 😉

Hur tänker du själv Ebbi 13? vad har du för religion? eller din syn på det.

AngelicFriend
2014-03-29 21:42
#5

Jasså men då är ju du samma Bettan! ❤️

Heej

Ebbi13
2014-03-29 21:48
#6

#4 hmm.. Då jag är född kristen så är jag ju kristen .;) Men jag då har aldrig trott på något av Gud (inget illa menat) men då jag sedan jag vart 11 år velat varit buddistisk , vart i olika tempel i Thailand osv.. Jag tror på Nirvana, man lever så man förtjänar det typ :)

Annons:
[Bettanbop]
2014-03-29 21:48
#7

Fast jag är ingen Räv 😃

AngelicFriend
2014-03-29 21:51
#8

Det spelar ju ingen roll 🌺 Vad har du för kraftdjur då Bettan? 👍

Heej

[Bettanbop]
2014-03-29 23:19
#9

Jag tror mer att vi lever så som vi vill och gör det till.

Om någon frågar mig om jag tror på Gud så säger jag nej. Men jag tror på en högre makt, en högre energi, som vi kan få kontakt med om vi vill.

Angelic, jag tror jag har en brunbjörn men är inte så säker. Kan du inte lägga in en artikel om de olika kraft djuren? det finns nog en redan någonstans bland trådarna, men en till skadar väll inte.

molam
2014-03-29 23:28
#10

Jag har nog ingen religion jag tror på. jag lever dör att hjälpa folk och tror på änglar och godhet ol. men har nog inger religion som jag direkt tror på

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ALPHIRA
2014-03-29 23:44
#11

Ebbi13.

Jag tycker man behöver inte säga att om man är född kristen så är man väl kristen, punkt slut.

Tror själv på Gud, Jesus och Helige Ande men jag känner mig inte särskilt kristen. Tror på dom alla tre eftersom jag på mitt sätt upplevt dom alla och till och med har Jesus uppenbarat sig för mig.

Men jag har ingenting med kyrkan att göra, läser inte Bibeln heller.

Och bland officiellt kristna finns det ju så många olika riktningar, katoliker, ortodoxa och ev-lutherska etc kan tänka väldigt olika i vissa saker.

Och tänk på alla sk kristna sekter, Jehovas vittnen, Mormoner etc etc, listan är lång….

Många kristna dömer andra kristna.

Men sen kan man finna härliga gemensamma infallsvinklar i stora världsreligioner, islam, buddhism, hinduism, kristendom etc.

Det är fritt fram att plocka det bästa som tilltalar en.

Sen finns det ju så mycket mer som är värt att tro på. Tex sk naturreligioner fast jag vill inte kalla dom heller "religioner".

Religion är bara ett ord för mig. Innehållet i ens egen tro kan/får ingen världslig makt bestämma. 

Egen tro växer fram allt efter levda livet och erfarenheter. Och tron kan ändra sig under resans gång.

Ebbi13
2014-03-29 23:51
#12

#11 ursäkta, låt inte så sur. Trodde de var så bara.

ALPHIRA
2014-03-30 00:43
#13

Kära Ebbi13!

Låter jag sur? Förlåt mig i så fall, det var inte alls meningen, absolut inte! Och inte var meningen att göra dig ledsen på något sätt.

Jag är exakt 50 år äldre tant än dig så jag kanske tänkte inte tillräckligt djupt hur man bemöter ungdomar. Förlåt mig. 😭

Ska hädanefter tänka först innan jag skriver, ska försöka i alla fall men är kanske lite för spontan till min läggning…

Annons:
AngelicFriend
2014-03-30 08:40
#14

jodå Bettan det kan jag göra.

Heej

Ebbi13
2014-03-30 10:47
#15

#13 det är lugnt, förlåt mig. :)

Zamizen
2014-03-30 14:01
#16

Jag tror på gud, men inte så som gud beskrivs i Bibeln

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

AngelicFriend
2014-03-30 14:44
#17

Hur tror du på gud då? 😃

Heej

Ebbi13
2014-03-30 15:22
#18

#16 förklara gärna! :)

Twinflamewolf
2014-04-01 08:30
#19

Intressant fråga du tar upp Ebbie och personligen svarar jag att jag valde den shamanska vägen för den passar just mig som person.

Jag skulle vilja säga som så att skaparen,Gud,Jahve eller vad vi väljer att kalla honom har sett till att skapa flertalet religioner och livsåskådningar just för att vi alla är så individuella och på så vis finner vi alla det tempel som för oss känns rätt.

Tar vi som exempel en Kristen skulle inte känna sig hemma i det Shamanska lika lte som en Shaman känner sig hemma eller har någon samhörighet med den Kristna kyrkan.

Tyvärr har det ju blivit mycket konflikter olika religioner emellan men ser man till den röda tråd som går genom all form av tro och religion så har vi alla samma mål,andra sidan och ljuset men vi väljer bara olika vägar att vandra dit.

Där var han finurlig vår skapare som sett till att det finns nåt för oss alla som passar vår egen person och individ så ingen av oss kan tro fel eller tillhöra fel "grupp" vi väljer utefter det som för oss personligen känns rätt och där blev mitt val av shamanismen på tidiga 90-talet enkelt eftersom hela den filosofin står för den jag är som person och mitt tempel är andevärlden och naturen vilket speglar mycket av vad en shaman ägnar sig åt.

[varg74]
2014-06-22 13:12
#20

jag har konverterat till muslimska tron den verkar rimligast tycker jag

Annons:
[varg74]
2014-06-22 13:18
#21

jag slår ej kvinnor o inget koranen tillåter

bodhisattva
2014-09-16 09:31
#22

jag tror inte alls men förnekar inte gudsexistens, är buddhist

[Bettanbop]
2014-09-16 11:46
#23

Tänk va lite tid kan ändra ens uppfattning🙂 kul att läsa gamla trådar och se vad man skrev då.

I februari så sa jag att om någon frågade mig om jag tror på Gud sa skulle jag svara Nej. I dag skulle jag svara Ja på den frågan. Varför? Jo helt enkelt för att jag har frågat hen som jag hade kontakt med som jag såg som en högre makt.

GiraffTunga
2014-09-17 14:05
#24

Hmm kollade min kommentar.. 50% kristen, 40% änglabönare? 😂 Är ju kristen men ändå inte döpt men annars vet jag inte hur jag ska göra..

You can not judge me unless you know me.

[Bettanbop]
2014-09-17 16:08
#25

Änglabönare 😂suveränt ord. Nytt men suveränt😂 Heja GT 👍😃

För mig är det tvärt om. Döpt men inte kristen. Men måste man ha full koll på vad man år och ska kalla sig.

Om jag tar lite från alla som jag tycker passar min uppfattning så blir jag nog en "Bettaist" . . . . . . 😉 de flesta religioner slutar med "ist" och jag heter ju Bettan så då blir jag en Betta-ist  😃

GiraffTunga
2014-09-17 16:28
#26

😃

You can not judge me unless you know me.

Maria Katarina
2014-09-17 21:32
#27

Kan inte låta bli att kommentera i varendaste tråd nu..! :) Har varit borta ett bra tag då jag varit så bortkopplad från det andliga på grund av mycket stress. Men nu börjar det lätta och min andliga sida har vaknat igen från sin vintersömn :) Jag har mitt eget förhållande till Gud och jag känner att hon och jag kommer bra överens utan att jag sätter någon stämpel på det. Jag har svårt att begripa det här med Jesus till exempel och allt det bildliga kring honom, medan jag känner att jungfru Maria är lätt att ta till sig (särskilt då jag bor i ett katolskt land och hon hyllas mycket här, hon är liksom ofta närvarande). Sen tror jag ju givetvis på änglar, vet inte riktigt vart det hör, kanske i dom flesta religioner fast på olika sätt. Och har ganska klara åsikter om vad dom händer när vi dör, och det känns tryggt. Jag litar fullt och fast på mitt och Guds förhållande, och det är för mig det viktigaste.

Annons:
Upp till toppen
Annons: