Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 2043 ggr
[Bettanbop]
2014-03-09 16:37

Medium förpassas tillbaka till garderoben!


Hittade en artikel om hur det kan vara att öppet tala om att man är ett medium, Helare, änglaguid eller något liknade. Skrämmande att det är så i dagens läge.

Medium förpassas tillbaka till garderoben!

Många av våra elever och kursdeltagare är rädda för att deras omgivning och arbetsgivare ska få reda på att de utbildar sig hos oss. De är rädda att få sparken, och/eller betraktade som psykiskt störda, konstiga, charlataner eller som svagsinta och naiva.

Nyligen bad en våra utbildade medier att få bli borttagen från Akademins hemsida för att arbetsgivaren krävt detta. Någon annan har blivit nekad arbete efter det att den potentiella arbetsgivaren hittat information om dennes mediala verksamhet på internet. Hur många som inte fått ett sökt arbete eller ens kommit på intervju p.g.a. sin mediala verksamhet kan vi bara gissa eftersom det i allmänhet inte framgår. Mörkertalet torde härvidlag vara mycket stort. Och hur många som blivit socialt utfrusna eller förlöjligade av släkt och vänner ska vi inte ens tala om.

Är det OK att diskriminera en grupp på grund av andlig/religiös uppfattning?  Nej, det ingår som en av våra mänskliga rättigheter: ”Diskriminering på grund av tro eller övertygelse är förbjuden. Förbudet gäller diskriminering mot både teistiska och ateistiska trosuppfattningar samt icke-traditionella, minoritetsreligioner och nya religioner eller trosuppfattningar. Staten måste genomföra effektiva åtgärder för att förhindra och eliminera sådan diskriminering i samhället. Detta enligt ICCPR Article 2, 5, 26 och 27; 1981 Declaration of the General Assembly Article 2,3 och 4; UN Human Rights Committee, General Comment No.22 (2)  (Wikipedia)

Sverige är också ett land med tydligt uttalad religionsfrihet, vilken uttrycks i Regeringsformens kapitel om grundläggande fri- och rättigheter. Sverige är dessutom ett land som skryter med sin tolerans och öppenhet.

Men hur är det egentligen med detta? Sverige är i dag oerhört sekulariserat, vetenskapen har ersatt religionen och kan i det närmaste betraktas som den nya religionen. Emellertid gäller detta inte privatpersoner utan mer det offentliga samhället. Enligt genomförda undersökningar så är det många svenskar som har en uppfattning/föreställning/tro på något mer än den materialistiska världen. Svenska kyrkan tappar visserligen anhängare i rasande takt, men det avspeglar troligen något annat än människors andlighet. Den s.k. privatreligiositeten har i stället ökat, andra religioners förekomst har blivit mer omfattande och påtaglig. Enligt en nyligen genomförd studie (Novusundersökning, 2012) uppgav var 4:de att de haft någon form av kontakt med andar och var femte kan tänka sig ett besök hos ett medium.

Så utifrån detta borde vi medier såväl accepteras som respekteras.  Men så är det uppenbarligen inte. Hur kommer det sig då att de medier som vågar sig ut ur garderoben snabbt blir instängda där igen?

Ett medium utövar inte bara sin tro utan tar som regel ett arvode för sina tjänster,  d v s som ett arbete eller bisyssla till annat arbete.

Det finns uttalade regler för bisysslor för offentliganställda. Dessa regleringar handlar som regel om bisysslor vilka kan betraktas som förtroendeskadliga, konkurrerande eller som förhindrande för arbetstagaren att utföra sitt ordinarie arbete. Bisysslor som handlar om andliga eller religiösa saker finns inte omnämnt utan de exempel som nämns handlar främst om högskolelärare som tar forskningsuppdrag på sidan om (konkurrerande), poliser eller domare som utför en närliggande verksamhet eller en verksamhet där deras ordinarie profession står som garant för kvalitet etc (förtroendeskadliga).

En arbetstagare är emellertid skyldig att uppge bisyssla på begäran. Men i Arbetsgivarverkets skrift om bisysslor står bl.a. .

” Myndigheterna får vidare inte tillämpa den lagfästa befogenheten att begära in uppgifter – eller någonannan lagfäst befogenhet de kan ha – på ett sätt som strider mot bestämmelser i grundlagarna. Härvid bör särskilt uppmärksammas bestämmelsen i 2 kap. 2 §RFsom innebär att varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot tvång att ge till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat sådanthänseende och de så kallade förhandsgransknings- och efterforskningsförbuden i tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. ”

Det står också att arbetstagarens integritet ska beaktas och att arbetsgivaren därför inte ska begära in uppgifter hur som helst.

Är då att mediumskapet är en förtroendeskadlig bisyssla? Om det är på det viset, är det då förtroendeskadligt att verka som predikant, pastor eller utföra tjänster åt mer konventionellt accepterade kyrkor eller samfund? Är en psykolog eller psykoterapeut som även är präst förtroendeskadande för exempelvis en landstings- eller kommunal anställning? Bör en frikyrkopastor sluta med detta om han samtidigt uppbär anställning. Kan en person nekas anställning eller behöva ge upp sin bisyssla i ett religiöst samfund för jobbet skull – för att han eller hon skadar sin arbetsgivares förtroende bland allmänheten? 

Ska ett medium behöva ge upp sitt mediumskap eller släcka sin hemsida och krypa tillbaka in i garderoben för att inte skada allmänhetens förtroende för kommun, stat eller landsting (eller annan)? Den allmänhet som till ¼ säger sig själva haft kontakt med andar och till 1/5 själva kan tänkas besöka detta medium? Det blir en märklig retrorik, inte sant?

Sverige är ett land med religionsfrihet och ett land av legitimt bisysslande människor. Sverige är också ett land där den s.k. privatandligheten blomstrar. Ett land där så många människor söker sin andlighet, sina existentiella rötter, kontakt med sitt djupare själv och en större, meningsskapande och kärleksfull verklighet. Ett sökande som kan och bör ta sig många uttryck.Att gå till ett seriöst verkande medium är ett av dessa. 

Annons:
[Bettanbop]
2014-03-09 16:37
#1

Vad får ni för tankar om detta?

[NeferNefer]
2014-03-09 17:58
#2

Vi är ännu inte framme i ett kärleksfullt samhälle där folk tillåts tro vad de vill och leva som de vill (utan att skada varandra såklart). Kvinnor förtrycks för att de är kvinnor, andliga hånas för att de tror på Moder Jord eller utövar shamanism eller vad de nu gör, invandrare missgynnas, feminister hotas, HBTQ-personer från andra länder skickas tillbaka till straff, även dödsstraff. Det är så det är just nu … vi kan bara fortsätta sprida ljus och se förändringen komma :-)

AlienInvasion
2014-03-09 19:46
#3

Förståeligt eftersom det är en bluffverksamhet.

[Bettanbop]
2014-03-09 20:55
#4

Sådär ja …..

Då fick en nego lite luft. Kan du förklara varför du säger så, för du måste väll förstå att såna kommentarer inte gillas här inne, eller hur.

Om du nu tycker att det är bluff så är du på helt fel sida. Bara så du vet.

AlienInvasion
2014-03-09 22:25
#5

vad tror du att arbetsgivarna tror/tycker?

[Bettanbop]
2014-03-10 17:16
#6

Arbetsgivaren har väll inget egentligen med vad jag gör på min fritid och vad jag har för intressen, så läng det inte inkräktar på jobbet. Annars borde det väll vara samma med vad man har för religion! Om chefen är budist och du är kristen, då borde det väl gälla samma där, eller….

Annons:
[NeferNefer]
2014-03-10 17:45
#7

Bettan: mata inte trollen. Ignorera bara ;-)

[Bettanbop]
2014-03-11 06:06
#8

Nä jag vet 😊men ibland är det kul 😛😉

[Sacred Wolf]
2014-03-11 20:26
#9

Instämmer med Nefer,världen har inte kommit så långt så vi har ett kärleksfullt samhälle där man respekterar det andra ägnar sig åt på exempelvis sin fritid.Men den dagen kommer när alla får upp sina ögon för hur det är och det är den dagen alla som inte trodde befinner sig i hemmet på andra sidan häpna över att efterlivet faktiskt finns ❤️

# 3 Hej du,full fart igen ser jag 😉

Mata inte trollen heter det men kan inte låta bli,fick just en inre vision över vårt lilla troll här.Hoppas du kan ta ett skämt AlienInvasion 😉

Kan rktigt se dig framför mig hur kul du har 😃

[Bettanbop]
2014-03-11 21:35
#10

😃 😂

AlienInvasion
2014-03-14 01:30
#11

konstruktiv kritik kallas det.

Givetvis är det arbetsgivaren som bestämmer vem han ska anställa. Tror han/hon att den potentiella arbetaren är en bluffmakare (eller att andra tror det) så förstår jag mycket väl att man tänker sig för ett par gånger extra innan man anställer en sådan person.

Vad jag vet så är det många många "medium" som blivit tagna med fingrarna i kakburken och så står de där med skägget i brevlådan. Att utnyttja människor i nöd (ofta såna som söker andliga svar)  för personlig vinning är dessutom jävligt illa, enligt mig. Säkert finns det "medium" som tror att de gör människor en tjänst men allt tyder på att de istället får folk att tro på skit.

Varför ignorera när ni kan banna? Jag förstår att det är jättejobbigt att ha en som inte går på all skit här men jag är inte tyst för det.

Sedan så undrar jag vilken religion "medium" utövar? Satanism rimmar mest men jag vet inte.

Kul och kul. Jag tror ni har det roligare som ropar troll. Ignorance is a bliss heter det ju.

Twinflamewolf
2014-03-14 16:48
#12

# 11 Kan inte feta text men kopierar in dina funderingar och sätter ett streck mellan dina rader och mina !

Givetvis är det arbetsgivaren som bestämmer vem han ska anställa. Tror han/hon att den potentiella arbetaren är en bluffmakare (eller att andra tror det) så förstår jag mycket väl att man tänker sig för ett par gånger extra innan man anställer en sådan person. - Absolut där kan jag hålla med dig men arbetsgivaren bestämmer inte över vad en anställd utövar under sin fritid så länge det inte är kriminellt.

Vad jag vet så är det många många "medium" som blivit tagna med fingrarna i kakburken och så står de där med skägget i brevlådan - Självklart finns det dom som blivit tagna med fingrarna i kakburken,sen kan man ifrågasätta personer som anser sig vilja testa ett medium.

Kommer du till mig med orden en person är försvunnen eller ett djur men ingetdera är sant,hur tror du då att jag skulle kunna komma rätt om en person målar upp ett falsk scenario?det här är en av orsakerna att jag aldrig någonsin delar med mig av mitt shamanska eller mediala arbete via forum

Att utnyttja människor i nöd (ofta såna som söker andliga svar)  för personlig vinning är dessutom jävligt illa, enligt mig. Säkert finns det "medium" som tror att de gör människor en tjänst men allt tyder på att de istället får folk att tro på skit. -Det medium som utnyttjar andra plockas snart ner många pinnhål från sina höga hästar.För egen vinning skriver du men vet du om att många av oss inte tar ett endaste öre betalt för det här,jag är en av dom och just därför använder jag exempelvis inte min hemsida i reklamsyfte för där Wolf och jag behövs dit visar han vägen och har gjort i alla år.

Personligen tar jag inte betalt inte ens för resa för andlighet är till för alla och ska aldrig någonsin förknippas med pengar då ska man ha ett yrke vid sidan om men andlighet det tar man baske mig inte betalt för.Jag har aldrig gjort och kommer aldrig att göra,en kopp fika bjuds jag på vid exempelvis en husrening men visst fasen finns dom som tar hutlösa summor och dessa kan jag garantera dig tar universum hand om med tiden.Det här kan jag lova sticker i mångas ögon att jag gör mitt helt gratis men vet du AlienInvasion det struntar jag i,låt det sticka säger jag  andevärlden tar inte betalt av mig och jag inte för deras insats som faktiskt är helt gratis för det vore helt respektlöst mot deras välmening och hjälp.Jag är enbart en kanal och inte den som utför det gör dom på andra sidan så att ta betalt för deras insats då saknar man all respekt för andra sidans invånare.

Sen har vi självfallet den gruppen medium som utger sig för att vara nåt dom inte är och så är det i alla branscher och är något vi aldrig kommer att komma tillrätta med.Det finns inom sport,det finns inom olika yrken,människor förskingrar rånar och går an och då får ju dom som gör sitt jobb på rätt sätt ett dåligt rykte eftersom andra anser sig äga rätten att förstöra för seriösa människor oavsett vilket område det gäller,andligt eller nåt helt annat område.

Sedan så undrar jag vilken religion "medium" utövar? Satanism rimmar mest men jag vet inte. - Inte alla tillhör en religion,en del men själv lever jag efter en filosofi.Satanism,nja snarare ljuset så fulingen där nere har rejäla problem med att vi inte åkallar honom men ljuset fast det är hans problem och låt han sitta där och sura med sitt.Har han inget vett innanför pannbenet kan han gott sitta där i elden för sig själv helt i avsaknad av kärlekens ljus.

Kul och kul. Jag tror ni har det roligare som ropar troll. Ignorance is a bliss heter det ju. - Erkänn lite leende fick du nog allt om så bara en liten millimeter med ena mungipan så var där en liten skrattmuskel som nog fick liiite motion i allafall 😉

Ha nu en fin fin Fredagskväll på dig AlienInvasion🙂

Upp till toppen
Annons: