Annons:
Etikettärkeänglar
Läst 6684 ggr
[Fabulous.]
2014-02-01 14:36

Lucifer.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla ängla vänner. Många är intresserade att veta lite fakta om Lucifer så jag tänkte att göra inlägg om honom. 👍

Lucifer han var den största ängeln i himlen. Han är en ärkeängel. Han var Mikael, Gabriel, osv broder. Han hade lika hög rang som Mikael & Gabriel. Men Lucifer började bli envis & ville ha mer kraft. Så han blev en Fallen Ängel. Fanns änglar som fortvarande trodde på Lucifer och dom blev Fallna Änglar och föll med honom. Hans änglar kallas            " Demoner " Lucifer fick smeknamn " Djävulen Satan " Lucifer är nog det bästa att kalla honom. Man behöver inte hamna i helvetet/himlen man kan även hamna i Skärselden. Lucifer har inte hästfötter som flesta tror. Han har vingar som alla änglar har. Han är inte så elak som många tror. Han är förlorad/Vilse & Lite god iallafall.

Annons:
random321
2014-02-01 14:38
#1

Bra skrivet! 😃

gheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej

[Fabulous.]
2014-02-01 14:40
#2

Tack, hoppas ni alla gillar det. 🌈

[Fabulous.]
2014-02-01 14:40
#3

Kram!!

Woodland
2014-02-01 17:07
#4

Hej Fab! Vad har du för källor för din beskrivning av Lucifer?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Fabulous.]
2014-02-01 17:20
#5

#4 Hej, ursäkta är trög ibland.  Jo, jag ser Lucifer att han inte är djävulen, han är en god ärkeängel. 🙂

Woodland
2014-02-01 18:28
#6

#5 Ah, okej. Tack för svaret. Föresten, ordet "djävul" betyder "motståndare" och är egentligen inget namn. Har du källor för beskrivningarna av de andra änglarna (Mikael, Gabriel, och så vidare) som du lade upp i den andra tråden?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Bettanbop]
2014-02-01 19:09
#7

Hej Woodland 👋

Vist är det så att man ska kunna visa sin källa varifrån man får sina texter. Man får ju inte kopiera andras texter hur som helst utan lov.

Bra att du är noggrann, men man måste ibland tänka på sitt tonfall i det man skriver och tänka på om det kan uppfattas fel.

Vilket jag hoppas du inte gör nu.

Jag ska erkänna att jag inte alltid heller kommer ihåg att ta med källan. Men i bland är det svårt att få till en källa om man har läst ett ämne från flera olika sidor och gör en egen sammanställning enligt hur man själv har uppfattat det.

Det som Fab skrev tror jag inte hon kopierade från någon rakt av utan mer har läst sig till och sen gav sin tro och uppfattning om Lucifer.

🤗 Bettan

Woodland
2014-02-01 21:03
#8

Tack Bettan för vänligheten. Det uppskattar jag. Jag håller naturligtvis med att man inte kan kopiera texter hur som helst men det är inte egentligen det jag undrar över. Jag undrar vad Fab baserar sina beskrivningar av änglarna på? Finns det dokumentation till exempel och var har hon i så fall läst det? Absolut inget illa menat med mina frågor.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Fabulous.]
2014-02-01 21:36
#9

Hej Woodland & Bettan. Bettan ja där hade du rätt. Läste mycket om Lucifer och skrev inlägget av mina egna ord. Jag ser ju inte Lucifer som " guds motståndare djävulen/satan " som Woodland sa. 😉 

Woodland, jag ser ärkeänglarna såhär:

Gabriel:                                                                                           Jag föddes på en måndag och gjorde ett test/quiz på vilken ärkeängel tilldelades när jag/någon föddes, jag fick ju Gabriel och har alltid haft en stark känsla att Gabriel är den jag ska lita på mest av alla ärkeänglar. ( Jag litar på alla ärkeänglar såklart. ) Och Gabriel har hjälpt mig när jag har varit vilse. Jag ser Gabriel som en vänlig hjälpsam kraftfull ärkeängel. ☀️

Michael:                                                                                            Michael, är den andra ärkeängeln som jag har bett till. Han har också hjälpt mig. Jag ser Michael som en kraftfull, snäll & hjälpsam ärkeängel som Gabriel. 🌈

Raphael:                                                                                      Raphael är den jag ber till ifall jag behöver ta bort min rädsla och få mitt sår att läka snabbare.. Han tog bort min rädsla engång. Jag ser Raphael som en ärkeängel som hjälper barn mest när dom behöver en. En läkande vänlig kraftfull ärkeängel.

Dessa ärkeänglar har jag bett hittills 😃

Kramar.

LenaK63
2014-02-01 23:12
#10

Bara som en liten parantes. Lucifer är väl morgonstjärnan.?

Det finns (eller fanns) en kennel i Belgien som heter Lucifers Delight. De föder upp underbara Labradorer. Jag har min andra från dem. Delight kan man verkligen kalla dessa hundar. 

För mig finns det inga onda människor eller änglar. Det är väl alltid hur situationer uppstår. Man kan oftast när den dåliga perioden är över tänka tillbaka och inse att man lärt sig något av den. Min mamma sa alltid "Det är någon mening med det." Ibland ser man det inte förrän långt senare.

TezzD
2014-02-01 23:15
#11

Bra skrivet LenaK63 🌺 

"Det är någon mening med det."

Det sa mina föräldrar också… och så gör även jag. 
För allting sker av en anledning, vi ska lära oss.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Fabulous.]
2014-02-02 10:34
#12

Ja det sägs att Lucifer är morgonstjärnan. 😃 Glömde skriva det. 🤐

ALPHIRA
2014-02-03 00:45
#13

Har en känsla att ni (vi) här på sajten helt allmänt på sätt eller annat försöker försvara Lucifer och hans (hennes?) dåliga rykte.

Har en känsla att det är rätt gjort.

Annons:
[Bettanbop]
2014-02-03 20:01
#14

Jag kan inte uttala mig om Lucifer, kan faktiskt inget om hen 🤔 kanske dags att läsa på lite 😉

TezzD
2014-02-03 20:43
#15

Som jag skrev i någon annan tråd- Lucifer fick dåligt rykte eftersom att han inte kunde älska människan mer än sin far (gud) Han vägrade att lyda sin fars order att älska människan mer än sin gud , därför blev det fel och Lucifer blev arg och ledsen…, kan man väl säga… sen har allt byggts på… Lucifer var Guds högra hand…. Nu sägs det vara Mikael. 

Men han är inte ond.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Twinflamewolf
2014-02-04 03:52
#16

Känner man in Lucifer så känner man enbart godhet och en Ängel kan ju aldrig vara ond då är det inte längre en Ängel utan nåt helt annat man har att göra med.

Som Rosalee skriver fick han dåligt rykte och det är så ofta man möter rykten inom andligheten som är skapade av människan själv och inget som kommer från Gud,Änglarna eller Guider.Människan har i alla tider skrämt upp sig själv och på så vis föds osanningar som i sin tur skrämmer upp generation efter generation.

Ser vi på Lucifer så är det renaste kärlek för gör man ingen skillnad i sin kärlek mot Gud eller människan består man av renaste ljus.Att kunna älska alla lika då har man verkligen förstått kärlekens innebörd så ond är han rakt inte utan raka motsatsen ren underbar - ❤️

TezzD
2014-02-04 20:02
#17

Tack för fint tillägg T-Wolf 🌺✨

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Woodland
2014-02-04 21:00
#18

# 16 Var har du fått din tolkning ifrån? Har du historiska bevis för det du påstår här? Ordet ängel betyder ingenting annat än budbärare på grekiska. Jag häpnar när jag läser din revidering av den varelse som människan har känt till i alla tider som ondska, mörker och så vidare. Den har haft olika namn i olika kulturer men god har den inte varit.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

TezzD
2014-02-04 21:38
#19

#18 Man måste kunna vara öppen inom det här ämnet, då det ofta i historian läggs till saker av människan själv som oftast skapas av rädslor osv, precis som det är med allt annat spiritualistiskt och andligt.
Alla har rätt att tro det man vill tro på, det är det som gör oss unika 🙂 Precis som änglarna är. 
Det är synd att dom själva inte kan stå till svars för deras beteende, som dessutom kanske blivit påhittat av människan😉🌺

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Bettanbop]
2014-02-04 21:42
#20

Jag ska försöka känna in Lucifer sen när jag känner att jag orkar. 

Just nu har jag bara böner om Daisy och hennes tumöroperation i skallen och i hjärtat 😢 men det känns skönt att veta att hon kommer vara med mig i sin ande om jag inte får hem henna i sin fysiska kropp ❤️

Annons:
TezzD
2014-02-04 22:29
#21

Åh Bettan, tänker på dig o fina vovven din❤️

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Woodland
2014-02-04 23:48
#22

# 21 Jag ställer dessa frågor med all respekt, Rosalee, till individens religionsfrihet och val. Jag respekterar också din roll som Sajtvärd här och jag vill inte vara påstridig. Men jag blir förvånad när en person framhåller någonting så tvärsäkert utan att ha stöd i historien, särskilt när den personen ger sken av att vara rådgivare till andra. När det gäller Lucifer är det inget tvivel på vad han har gett upphov till, och det är allt annat än gott. Gabriel och Mikael har rena karaktärer för att de tjänar Gud. Men Lucifer är Guds fiende och nu hans motståndare och därför kallas han för Satan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Twinflamewolf
2014-02-05 08:34
#23

# 18 Direkt från källan,kommunikationen med andra sidan där finner vi svar inte genom människors prat utan direkt från ljuset.

# 19 Kanonbra skrivet Rosalee 🌺

Woodland
2014-02-05 13:23
#24

# 23 Tack för den kortfattade förklaringen! Den föder bara fram fler frågor. Jag försöker förstå resonemanget bakom det hela. Finns det något sätt att det du påstår (angående till exempel Lucifer i inlägg # 16) är baserat på någon konkret källa eller kan bekräftas på historisk grund? Om kommunikation är till dig som individ tro jag att vi kan kalla den för subjektiv. Med den subjektiva aspekten i åtanke är dina kommunikationers information allenarådande över andra? Bör någon anförtro sitt liv och levande på den information som getts genom dina personliga uppenbarelser från vad du kallar andar eller guider från den andra sidan? Och om människor så gör det, tar du eller kan du ens ta ansvar för de eventuella konsekvenserna?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
[Bettanbop]
2014-02-05 15:49
#26

Hej Woodland 👋

Måste fråga om du har något du vill komma fram till, något du vill säga?

Jag får en känsla av att du vill provocera fram något, eller är det någon av oss här på Änglar iFokus du har ett öga på 🤔

Jag kan ha fel men jag uppfattar det som att du vänder på visa saker "vi" säger till något negativt och det vill vi inte ha här på Änglar.

Här är vi vänliga mot varandra med ett öppet sinne och inte ifrågasättande. Som Sajtvärd på Jesus kan man tänka att man har en god ton och förståelse för våra olika uppfattningar om andlighet.

En bättre ton skulle kunna var, "Intressant att du har den tron/vetskapen, jag tror att det är så här…."

Men är det så att man vill diskutera lite djupare och vill ifrågasätta så finns det ju "Andlig Skepticism" 

Kram Bettan

Woodland
2014-02-05 18:06
#27

# 26 Hej Bettan! Nej, provocera fram någonting behöver jag inte göra. Jag är nyfiken på hur människor resonerar och vad de har för grund för sina påståenden. Om inte jag fann det intressant hade jag aldrig ställt frågor! Ta det som en komplimang istället. Och jag har haft en fin ton fastän jag frågade rakt på. Som Sajtvärd på JiF välkomnar jag frågor. Om någon känner för att svara mig är de välkomna dit. Men som den fridfulla person jag är skriver jag inte mer här. Jag önskar er allt gott,

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
TezzD
2014-02-05 21:06
#28

Det är klart man ska få ha frågor Woodland och ingen har tagit illa vid sig. Du är välkommen med dina frågor 🙂
Men du har inte bara haft frågor faktiskt, utan påståenden och vad som ÄR rätt eller fel.😎

Och man måste iaf försöka att acceptera de svar som man får.
Om man nu inte tror på dom eller ställer sig i samma åsikter så är det lika okej det! 🙂 Men ibland är det svårt att svara på allt, det vet väl alla 😃🌺

Det var bara det som jag och resten av medisarna ville få fram här 🌺

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

penke
2014-02-05 21:45
#29

 Jag har aningen svårt att förstå ..harmen mot Lucifer
Namnet betyder också ljusbärare/ bringare
 den maskulina formen av lucia ..

en ängel som valt att gå in i mörkret,  lysa upp det
för de som tror de är fast i det mörka i efterlivet,
 ge dem hopp  som fortfarande tror de är bortom räddning
  av ljuset/till Kärleken.

har inte Gud sagt, att alla ni barn skall komma till mig till slut(?)

på förekommen anledning: nopp, jag vet inte vikten längden färgen
 på Lucifer eller har några andra vetenskapligt hållbara bevis 😛

   penke

TezzD
2014-02-05 22:19
#30

Det var en fin förklaring penke, tack för den 😉🌺

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

yamher
2014-02-05 22:21
#31

jag tror det e lätt att mista honom för satan. Som person är Lucifer aningen dryg. Eller en personlighet som kanske inte alla gillar. För den delen blir han inte ond. Han betyder inte morgonstjärna utan att det har blivit en översättning som misstolkats. Lätt att tolka ljusbringare/bärare med morgonstjärna…

Han tillhör en av de äldsta ärkeänglarna men inte den främste.

Alis volat propriis Oskyldig

Twinflamewolf
2014-02-06 05:46
#32

Det var verkligen en härlig förklaring Penke 😎och jag vet inte heller längd,skostorleken eller vikt 😉

[Fabulous.]
2014-02-06 16:41
#33

Hej, har glömt att logga in och fint skrivet allihopa.😃

J-Artur-K
2014-02-07 03:44
#34

Ja är ju att saker har missuppfattas ur bibeln därför tror man Lucifer är satan. Sedan så har man gått vidare på det. Men sedan tänker man inte på att den kan vara en annan ärkeängel som dom pratar om? 

Man ska ju ha i åtanke att saker som står idag inte lär vara lika dant formulerat som när bibeln skrevs. Så man får ha i åtanke att det man läser idag inte är llika dant formulerat som när det skrevs för ca 1900 år sedan. 

Jag är övertygad pm  att Lucifer inte är satan. Jag tror att bibeln har syftat på en annan ärkeängel. Sedan har Lucifer fått Satans stämpel fast att det inte är så. 🙂

Ny dag nya möjligheter

Annons:
yamher
2014-02-07 08:13
#35

Namnet  Asherah  har olika översättningar (allt längre ifrån) ju nyare översättningen är. Senare versioner betyder det ett föremål som en pinne som kan förstöras eller planteras. Men tidigare utgåvor av bibeln är Asherah en fruktbarhetsgudinna som finns vid Guds sida (El - som betyder gud och grunden till många av ärkeänglarnas namn  som Mikael). Ur samtidens arkeologiska fynd finns det figuriner som har hittats som anses vara Asherah och målningar/inristningar av henne lite varstans i gällande område runt Ur (Mesopotamien), Egypten, Babylonien och runt omkring.

Alis volat propriis Oskyldig

Lilla Stjärna
2014-06-27 22:18
#36

Jag är väldigt kontemplativ av mig och i morse tänkte jag på, att det är väldigt många som hävdar att Bibeln har blivit misstolkad och att Lucifer har blivit förväxlad med en annan ärkeängel. Så fick jag till mig information jag också för många år sedan, men fick aldrig reda på vilken annan ärkeängel som Lucifer blev förväxlad med. Inte heller hade jag någon tanke på att fråga då.

Jag skrev om min fundering inne på HimleniFokus, men tyvärr så blev tråden låst strax därefter. Jag hann inte få ett enda svar.  Jag hamnade här och gör ett nytt försök, hoppas på att få napp  denna gång. Jag skrev så här:

"Under min tid inom New Age,  fick jag också veta och lära mig, att Bibeln har blivit feltolkad o s v, att det har blivit ett missförstånd  och att Lucifer har blivit förväxlad med en annan ärkeängel, alltså en helt annan som föll  och blev Satan / djävulen.

 Det som slog mig alldeles nyss är;  vilken är då denne ärkeängel som Lucifer blivit förväxlad med? Det fick man ingen som helst information om då. Jag tycker att om man får detta besked av en källa som man anser säker, då ska man väl för 17 också få veta vem bortbytingen är! Eller hur? Det är minst sagt livsviktigt!

Så jag har en fråga till er, som anser att ni vet att Lucifer är en god  ängel och har blivit förväxlad med en annan ; Vet ni?"

Lilla Stjärna
2014-06-30 21:16
#37

Glömde skriva att jag hajade till när jag läste här ovan, för du J-Artur-K, har också ställt frågan i # 34, jag är visst inte helt ensam om den stora frågan!

" Men sedan tänker man inte på att den kan vara en annan ärkeängel som dom pratar om? "

" Jag tror att bibeln har syftat på en annan ärkeängel. "

Ja, vem menas det att man ska man passa sig för 😮?

yamher
2014-07-11 08:51
#38

kanske bäst att ändå inte känna till det ;)

Alis volat propriis Oskyldig

[Bettanbop]
2014-07-11 10:47
#39

Håller med dig yamher om att vissa saker kanske är bästa att inte känna till.

Har fortfarande inte luskat i Lucifer, känns faktiskt inte så angeläget, men det är ju fler som kan honom som jag kan fråga när jag blir nyfiken.

Men det här om att vi uppfattar och tolkar saker och ting olika, människa till människa är ju inte så konstigt och svårt att förstå. Vi är ju olika allihop, till och med enäggs tvillingar tänker och uppfattar olika. Lite kul faktiskt, min pappa är enäggs tvilling. Ibland sätter jag igång dem med flit med att ställa en fråga, och ju längre de får hållas i diskussionen ju längre ifrån min egen uppfattning om saken kommer de :D

Men har funderat lite på bibeln. Jag har min egen uppfattning om den men all denna diskussion om huruvida den är likadan som från början eller om den har fått stycken bort tagna osv……  Var kommer all "info" från början som står där? Det står ju och sägs att "Gud säger…." "Gud har sagt……" hur vet man det? Har någon kanaliserat det från Gud direkt? hur kan man då vara så säker på att dennes uppfattning är den rickig? Hur vet man vad han har sagt?

Lika med Jesus. Finns garanterat ingen levande nu som har träffat honom då. Och inte skrev han dagbok heller kan jag tänka mig, så hur vet man med säkerhet vad han har sagt och gjort? Det är ju helt omöjligt. Det enda sättet är ju om det faktiskt går att kanalisera och höra honom via våra olika dimensioner. 

Men min uppfattning är att enligt Jesus i fokus (min tolkning av deras uppfattning) så kan vi ju inte det, det måste ju finnas fakta på det. Men varifrån kommer faktan från början. Så böjar vi om från början ….. ;)

Kanske jag borde ställa frågan och funderingen inne på Jesus i fokus :)

Men summa kardemumma så kan inget vara 100% säkert för någon (enligt min uppfattning) 

Kram Bettan

Upp till toppen
Annons: