Annons:
Etikettandlighet-andar
Läst 1452 ggr
iMrtin
1/6/14, 1:24 AM

Den helige anden

Har några frågor om Den helige anden, jesus ande.

Kan andra andar (eller änglar) lära människor allt de kan? t.ex att meditera

Undrar även om andra andar inte är medvetna om vad Jesus gjorde på jorden så de fastnade? finns det frälsta medier och är andar ens "första tankar" man utvecklat som människa?

Tror ni att andar kan låtsas vara något annat än de egentligen är?


Annons:
[Bettanbop]
1/6/14, 12:28 PM
#1

Väldigt bra frågor 👍 tål att fundera på 🤔

För mig så är ingen annan ande mer helig än någon annan. Men vi kanske har olika syn på anden.

En ande för mig är du och jag och våra vänner/släkt som gått över till andra sidan. Vi är lika mycket värda oavsett vilken sida vi är på, till och med våra gamla kungar och drottningar är lika värda som oss. Men vi/anden är olika pga hur långt vi kommit i utvecklingen.

Gud och Jesus anser nog många vara heliga och det kan jag förstå, men för mig ingår de i guds hierarkin.

iMrtin
1/6/14, 6:13 PM
#2

ja, tycker du att alla andar(som är snälla?) är heliga så får man väl tycka det men personligen vill jag inte ha kontakt med nån annan ande än Jesus. Gissa varför han levde ett syndfritt liv och återuppstod? Andar kan ljuga, kan jag garantera. Jag tror det är (minst) två versioner i bibeln, en jordisk och en andlig.

Jag har läst att för att ta reda på om det är den helige anden man har så ska man fråga den saker. http://www.gty.org/Resources/Questions/QA147


ALPHIRA
1/8/14, 12:13 AM
#3

iMrtin.

För mig personligen är Gud, Jesus och Den helige ande en tre-enighet. Dom är skilda men är ihop.

Vad menar du med en frälst medium? Vad är en frälst människa för dig?

PS. Tror personligen att andar kan låtsas vara något annat dom egentligen är.

iMrtin
1/8/14, 12:25 AM
#4

med frälst menar jag som tror på det som bibeln säger vad Jesus Kristus gjorde på jorden.


ALPHIRA
1/8/14, 12:36 AM
#5

Tack iMrtin för ditt svar.

Frågade därför att många menar att för att vara "frälst" ska man vara "född på nytt", dvs ha mottagit den helige anden. Och mottagit Jesus i sitt liv och därmed leva ett "bättre" liv.

Hur ser du på det?

Tror du själv på att varje ord i Bibeln är sant?

iMrtin
1/8/14, 12:46 AM
#6

Tack själv.

Jo, stämmer in på mig. 

Ja, men troligt att man inte förstår vid en första blick.  Den helige anden visar en.


Annons:
ALPHIRA
1/8/14, 1:16 AM
#7

Vad det gäller Bibeln så det finns ju så många olika översättningar…det kan stå lite olika om olika saker…

Om man läser Bibeln så hur kan Den helige anden visa något om man inte fått denna Ande?

Blandar man sig inte med något övernaturligt om man säger sig uppleva Den helige anden? Vill minnas att du varnat för sådant någonstans.

Hur ser du på muslimer t ex? Är deras Allah samma som de kristnas Gud?

iMrtin
1/8/14, 1:40 AM
#8

Han kanske finns i alla människor, vad vet jag.

Ja, det finns mycket "övernaturligt" i bibeln. Ja, det finns bara en Gud - han som styr alltet.


ALPHIRA
1/9/14, 1:50 AM
#9

Det vill säga att Gud och Allah är en och samma storhet. Eller?

iMrtin
1/9/14, 4:07 AM
#10

De borde haft samma namn då tycker jag.


ALPHIRA
1/9/14, 4:35 AM
#11

Det är i princip omöjligt med "samma namn".

Det är ju två olika kulturer, olika språk. Både kristendom och islam tror på EN ENDA GUD. Och Koranen säger att Jesus var en profet.

iMrtin
1/9/14, 4:39 AM
#12

Jesus var Guds son och utförde mirakel, b.la spred han sin ande över alla människor. Mohammed kanske inte fattade detta.


Upp till toppen
Annons: