Annons:
Etikettänglar-spiritualism
Läst 3651 ggr
yamher
2013-12-28 09:14

änglar/skyddsänglar

         

                   Änglar

Änglar har funnits med oss så lång tid tillbaka som vi har funnits som civilisation. Det är vitt spritt över hela jorden och omtalade i de allra flesta religioner som finns och har funnits på jorden. Jag vill med mina rader dela med mig av mina upplevelser av andra sidan och ge er en reflektion av dem och presentera dem så som jag har sett dem jobba.

Först och främst vill jag ta upp skyddsänglar. Kärt barn har många namn men jag refererar till den eller de som finns där vid vår sida för att vi ska känna oss säkra, föra våran talan, och se till att vi följer de vägar vi ska. De stöttar när vi behöver det. De finns där när en extra hand behövs.

Genom alla tider har det berättats om skyddsänglar, hur de har vingar och det lyser om dem. Enklast har det blivit att bara säga eller tro att det är änglar. De ser ju väldigt snarlika ut, beskrivs ofta med vingar och ljus. Men skyddsänglar fyller olika funktioner och vem som kan vara skyddsängel skiljer. Främst tre olika ”sorters” skyddsänglar finns det.

Själen

Många har kommit fram till, så som jag, att vi har någon form av mening med våra liv på jorden. Att vi alla har en själ som kommer tillbaka liv efter liv för nya erfarenheter. Vi återupplever samma vad vi kan kalla väsentliga bitar; vår födsel, vår uppväxt, tonår, vuxen (relationer, familj oftast, jobb oftast), ålderdom och död. Vi erfar olika aspekter och ur olika perspektiv få förståelsen av bredden på erfarenheterna och hur nyanserat det kan vara. Vart och ett av våra liv upplevs olika allt beroende på våra känslor, vår miljö, våra uttalade och outtalade regler, våra handlingar, konsekvenserna av våra handlingar, andras samt våra och andras livsuppgifter.

Men det som oftast har glömts att belysas är den andra delen av en själs livsuppgift. Att vara skyddsängel. Detta är en uppgift minst lika viktig som att leva.

Den vanligast skyddsängel är just själen. Här är det oenighet bland mediala, det vet jag. Troligtvis för att det inte kanske skulle kännas starkt nog eller tillräckligt maffigt ?! Men själen har den livsuppgiften att vara skyddsängel till en själ på jorden lite då och då. Här finns en stor källa till att samla kunskap och förståelse. Att få vara delaktig även från andra sidan. Banden som finns mellan själarna är allt som oftast starka redan innan man blir skyddsängel. Det handlar i regel om känslomässiga band i form av familjeband, släkt band, vänskap eller från relationer ur tidigare liv. Den kärlek som förenar oss är de starkaste band som finns; En mors kärlek till sitt barn, ett älskat barnbarn, en livskamrat, en bästa vän eller till och med syskonkärlek. Det kan inte jämföras med något annat.

En form av symbol för de själar som är skyddsängel är att de har ”tillgång” till vingar (tillskillnad från de som inte är skyddsänglar). Jämfört med att allt som oftast upplevs kontakt med dem från andra sidan som kylig, kall eller skrämmande. Kontakten med vår skyddsängel, oavsett vem det är, får aldrig vara skrämmande på något sätt utan alltid inge en känsla av trygghet och värme.

Änglar

Änglar är skapt precis som själarna med ett syfte - uppgiften att hjälpa, skydda o försvara själarna samt att stå tillhands till högre makter. De har lite mer kraft och kunnande än vad den vanliga själen har och sluter upp vid deras sida, vid vår sida så som i svåra situationer (trauman) som vid viktiga. Deras djupare kunskap om att hjälpa, gör det möjligt att lätta på en tung börda. De får oss att bearbeta extrema känslor (när en ensam känsla är eller blir oerhörd stark).

Änglarna finns också hos oss som skydd. När vi på jorden kan behöva ett extra skydd, så som många mediala ofta behöver, behövs den styrkan att kunna försvara och beskydda oss gentemot andra sidan. Änglarna är stridsdugliga vilket kan kännas oerhört skrämmande för många. De allra flesta kommer i kontakt med någon ängel då och då genom livet. Oftast handlar det om kortare stunder i våra liv. Som jag nämnt innan så sluter de upp vid vår sida när vi går igenom trauma, oerhörd sorg eller i andra livssituationer som kräver extra stöd.

Andra har en ängel vid sin sida längre. Det kan ibland röra sig om starka självmordstankar där de kommer in i våra liv och hjälper oss att möta i stället från att ”fly” från livet. Men även till personer som är utsatta och känsliga gentemot andra sidan. Betyder inte att personen är svagare utan just vilket behov av skydd var o en av oss behöver. Inget vi själva kan begära att få alla gånger.

Änglarna kan mycket väl lära känna oss och få varma känslor för oss men ofta håller de aningen distansen som en mer arbetsrelaterande relation. Utan att vara skrämmande, mindre välkomnande eller otryggt. Även de har vingar. Oftast möter man en stor respekt när man träffar dem, mer än vad man i regel gör när man träffar en själ.

Ärkeänglar

Den sista kategorin skyddsänglar är ärkeänglar. De är långt färre till antalet än änglar och själar. Jag har fått lära mig av mina besök och samtal med andra sidan att det finns ungefär 300 stycken (jag vet att antalet varierar och de allra flesta namnen finns dock  kända på jorden). Ärkeänglarna skiljer sig
lite från de vanliga änglarna. De är ungefär huvudet längre och större än
vanliga själar och änglar. Deras utstrålning är mer respektingivande än en
ängels och de är oerhört självsäkra.

Möten med dem är oerhört starka och inger oss ofta med mod och trygghet. Styrkan de har och deras självkänsla finns med från ”barnsben” och en rättighet för var och en av dem. Vi på jorden kan uppleva dem olika beroende på hur de väljer, eller låter oss välja hur vi ska möta dem. För många räcker det med ett ljus eller symbol.

Ärkeänglars främsta uppgift är att försvara och skydda själar och änglarna. De av några för vår talan mot högre makter. De har också var och en blivit tilldelade specifika ansvars områden. Ää Gabriel tex har ansvaret över bl.a. skyddsänglarna. Michael är soldaternas skyddsängel - han som ska inge dem mod och styrka i krig eller liknande situationer (därav att han också anses som polisernas skyddsängel ibland). Även här varierar det stort vad som är känt och hur mycket som har misstolkats genom tiderna. I o med deras olika ansvarsområden är de ytterst sällan skyddsängel åt en enskild människa.

De kommer till oss för att hjälpa till och täcka upp om våra skyddsänglar behövs någon annan stans. Det kan också gälla när vi behöver det där lilla extra skyddet. Liksom änglarna är ärkeänglarna också oerhört stridskunniga.
Detta ser vi ofta bevis på i kyrkornas målningar hur dessa ärkeänglar strider
mot det onda. Kunskapen de besitter är vidare än änglarnas och själarnas. De
rör sig högre upp i hierarkin och har mer rättigheter. Ärkeänglarna har också
vingar.

Vem vi ber till spelar ingen större roll till när det gäller trygghet, skydd eller något annat. De hör oss och hjälper oss oavsett om vi ber ärkeängel Michael om hjälp eller någon annan.

Andra ”varelser”

Det finns andra varelser som påminner om änglars utseende. Bland annat så finns det en form av väktare och för enkelhetens skull kan jag beskriva deras uppgifter som att de vaktar ”himlen”. Vi kan se dem lika ljusa som änglarna och med vingar men aningen större. Det finns också snarlika väktare som är ”svarta” skyddar oss mot andra delar som vi inte bör komma i närheten av. De hjälper även till med att hämta själar ibland när det behövs.

Vingarnas betydelse

Är ett extra lager självförtroende och respektingivande  men även något som berättigar den som bär dem mer rättigheter (även skyldigheter). Mer rättigheter att beskydda och försvara. De fungerar också som ett ”alarm” när det vädras fara i närheten. Utöver dess praktiska betydelse (flyga) och det jag nämnt så är det också till att vara skrämmande (när det behövs).

( källa bild:http://www.vattumannen.se/)

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
CarolinaE
2013-12-28 09:35
#1

Tack snälla Yamher !🌺

Såg detta inlägg (även om Rafael) på forumet "Himlen"
 och bad om att få dem även här på "Änglar".

Tycker att det är oerhört fint skrivet.

yamher
2013-12-28 09:40
#2

nja från Andlig utveckling skrev jag denna artikel till. :)

Alis volat propriis Oskyldig

CarolinaE
2013-12-28 09:42
#3

Jag rättade till det i efterhand ! 
Vi gick visst om varandra !😃

TezzD
2013-12-28 10:48
#4

Tusen tack Yamher! 🌺❤️

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

yamher
2013-12-28 11:40
#5

🙂

Alis volat propriis Oskyldig

Upp till toppen
Annons: