Annons:
Etikettandlighet-andar
Läst 2665 ggr
CarolinaE
2013-12-05 14:37

Den Helige Ande

I samband med att man läser texter om Änglarna
så omnämns ju även Den Helige Ande.

Jag läser i "A course of Miracles:_
Jesus är manifestationen av Den Helige Ande som
han kallade ned till jorden efter att han lyfts upp
till Himlen eller blivit fullständigt identifierad med
Kristus, Guds son såsom Han skapade Honom._

_Den Helige Ande beskrivs som den kommunika-
tionslänk som finns kvar mellan Gud och Hans åt-
skilda söner.
För att fullgöra denna speciella funktion har Den
Helige Ande åtagit sig en dubbel funktion. 
Han vet därför att han är en del av Gud. Han
varseblir därför att han skapades för att rädda
mänskligheten.
Den Helige Ande har sin boning i den del av ditt
sinne som är del av Kristi Sinne. Han representerar
ditt själv och din Skapare som är ett. 

_Vad är Den Helige Ande för dig ?
Kan man tillbe på samma sätt som till Änglarna
om man inte känner sig trygg och är i behov av
beskydd ?

Annons:
[Nude]
2013-12-05 15:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

"_Den Helige Ande har sin boning i den del av ditt
sinne som är del av Kristi Sinne. Han representerar
ditt själv och din Skapare som är ett."

Den Helige Ande är för mig en hjälpare! Något som hjälper mig att  komma till insikt genom andliga aha-upplevelser._ Jag har redan allt jag behöver inom mig. Jag har all kunskap och alla förmågor. Den kunskapen och de förmågorna tror jag finns, som du skriver, där som den Helige Ande har sin boning i mig och det är också där Den Helige Ande ger mig andens övertygelse om att min andliga utveckling är sann!

För mig handlar det inte om att tillbe Den Helige Ande eller att be Den Helige Ande om beskydd. För mig handlar det om att uttrycka min tacksamhet över att jag redan har allt och att tacka Den Helige Ande för den upplysning jag hittills fått ta del av, utifrån den andliga oändlighet som finns.

(För den religiöst troende är Den Helige Ande den som hjälper dig att förstå bibeln. För mig är det synsättet lite väl snålt!)

iMrtin
2014-01-10 19:46
#2

Håller med om att det är en snål beskrivning.

Den Helige Ande har sin boning i den del av ditt
sinne som är del av Kristi Sinne. Han representerar ditt själv och din Skapare som är ett.

För mig har Den helige anden en egen intelligens. I bibeln står det väl att Fadern, Sonen och Anden har olika viljor. Du menar att Den heliga anden är ditt sinne? Jag ser det som att jag har tre andar i min kropp. Jehova, Den heliga och så min (som har börjat dagis i.om frälsningen).

Kan man tillbe på samma sätt som till Änglarna om man inte känner sig trygg och är i behov av beskydd ? 

_(Viss text redigerad då vi icke talar om det onda här inne.)

_

Änglarna arbetar vad jag vet på uppdrag av Gud så varför inte be bönerna dit istället?


[Juel70]
2014-01-12 14:11
#3

Han är min underbara hjälpare från Gud.  Han undervisar, lär, helar, varnar, läker, förmanar, ger mig insikter, förmedlar Guds kärlek till mig, leder mig på alla sätt och vis. All ära till Gud 🌺

Upp till toppen
Annons: