Annons:
Etikettkommunikation
Läst 801 ggr
[Bettanbop]
2013-11-22 16:26

Tro eller inte tro

Tro eller inte tro - kan någon välja själv?

Fråga: Om man inte kan välja om man ska tro eller inte, utan det är Gud som ger trons gåva till utvalda personer, hur kan då Jesus säga att de som inte tror ska bli dömda? Människan måste kunna välja om hon ska tro eller inte. Annars kan hon ju inte stå ansvarig för att hon inte tror. (M.Ö.)

Om vi tror på något, kan vi inte välja att inte tro. Det är en absolut omöjlighet. Likaså tvärtom. Om viinte tror på något, så kan vi inte välja att tro på det. Gör gärna ett experiment med dig själv.

Jag antar att du inte tror att det finns några älvor som dansar i skogen i gryningen. Kan du då välja att i stället tro det? Nej, det är omöjligt. Därför att du faktiskt inte tror att det finns några dansande älvor.

Och omvänt: Jag antar att du tror på att Gud existerar. Kan du då välja att inte tro det? Nej, det är lika omöjligt. Hur mycket du än försöker så kan du inte förmå dig själv att inte tro - av den enkla anledningen att du faktiskt tror att Gud finns.

Tro är alltså inte någonting man väljer, utan någonting som bara "uppstår" inom oss på grund av olika upplevelser, saker vi hör talas om, läser, hör, ser eller resonerar oss fram till rent logiskt.

Thor-Leif Strindberg

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/kunnatro.htm

Vad tror ni? har ni valt själv?

Annons:
Gronstedt
2013-11-22 16:30
#1

Håller inte alls med. Jag väljer mycket medvetet vad jag vill tro på och inte, och det är jag förmodligen inte ensam om. Det samma gäller religiös tro, politisk övertygelse eller vad man vill.

Sedan är det en annan sak att någon fåntratt tror sig ha rätt att sätta sig till doms över mitt val - det köper jag inte heller.

[Bettanbop]
2013-11-22 16:41
#2

Jag tog bort det sista stycket, tyckte det var för provocerande.

Jag tror också vi väljer själva vad vi tror på. 

Vi blir dagligen utsatta för att påverka vår tro och vad vi ska tycka om ditten och datten genom all slags reklam. Men ändå har vi ett sunt förnuft som hjälper oss att inte bli lurade att tro på vadsomhelst.

Men ingen är väl sämre än den kan ändra sig 😉

CarolinaE
2013-11-22 17:22
#3

Gud Fader gav oss det finaste vi kunde få: en fri vilja.
Därför så tror jag att man själv väljer.
Som ung var jag icke-troende men minns när jag bad till
Gud om att få bli troende och på olika sätt så fick jag
olika texter i min hand där jag kände att min bön hade
blivit besvarad.
Jag ville få en tro och fick det också.

TezzD
2013-11-22 19:43
#4

Jag kallade mig själv Ateist när jag var liten. 
Jag ville inte tro fast jag kanske gjorde det innerst inne. Jag kunde inte förmå mig att trp, pga de omständigheter som rådde runtomkring i mitt liv.
Under tonåren så försvann min spärr mer och mer, men det är först nu i vuxen ålder som jag verkligen tror på riktigt och inte döljer jag det heller. 
Jag gjorde ett val när jag var liten och ett nytt val när jag blev äldre. 
Det finns ingen som kan bestämma vad en person ska tro. 🌺

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Bettanbop]
2013-11-22 20:03
#5

Eller hur 👍 håller fullständigt med er 🙂

Men ändå kan jag inte låta bli och fundera över det ändå. När han säger att tror vi starkt på något så kan vi inte bara sluta tvärt att tro, eller…

Det beror nog på vad det gäller. Min tro och övertygelse att änglarna är med mig kan ingen sätta stopp för, inte heller jag själv, även om jag tröttnar och slutar vara öppen, jag vet ju att de finns där.

Men kanske om jag är övertygad om att en viss person är super trevlig och rolig (som tex en viss snickare på teven), så möter man personen i verkligheten och det visar sig att det inte stämmer för fem öre.

🤗

Upp till toppen
Annons: