Annons:
Etikettkommunikation
Läst 1211 ggr
[Bettanbop]
2013-11-21 20:24

Är änglar utomjordingar?

Är änglar utomjordingar?

Bibeln beskriver änglarna som en form av andliga väsen - Guds första skapelser.

Fråga: När man talar om änglar i ett kristet sammanhang, är det då egentligen utomjordiska varelser man talar om? 

Både det hebreiska ordet malak och det grekiska ordet angelos (de ord vi översätter med "ängel") betyder kort och gott "budbärare" eller "sändebud". När bibeln använder något av dessa ord rör det sig nästan uteslutande om Guds sändebud.

Dessa sändebud är förvisso inte några jordiska varelser - och följaktligen är de utomjordiska. Men de är inte några "gröna gubbar från Mars". Bibeln beskriver dem som en form av andliga väsen - Guds första skapelser i den verklighet vi känner som vårt universum.

Långt innan människan tog sina första steg på jorden var således rymden bebodd av dessa varelser som vi sedan skulle komma att kalla "änglar" - "sändebud " - när de sändes till vår planet för att hjälpa och vägleda invånarna här.

*Vad är eran uppfattning om Änglar och utomjordingar?

Annons:
[Lynx1]
2013-11-21 20:56
#1

Tack Bettan. När jag tänker utomjordingar tänker jag andra varelser av samma typ av materia som vi människor. Dvs uppbyggda av atomer och någon form av celler etc. Något som går att mäta/observera/verifiera vetenskapligt helt enkelt.

Änglar och andra väsen är inte gjorda av materia som vi människor är och därför är de för mig inte utomjordingar ;-)

CarolinaE
2013-11-22 08:20
#2

Jag har läst några böcker där allt grundade sig på just
denna tankegång. Det hela slutade med att människan kom
och tog över och det föddes en kombination av Änglar och
människor och det blev sedan Änglarna som blev ivägkörda.
På det sättet så var det ju egentligen människan som var
utomjordingen.
Det här är ju bara sagor men tycker för egen del att det
ligger lite i det så jag håller på att Änglar inte är utomjordingar.

[Bettanbop]
2013-11-22 15:51
#3

🙂

TezzD
2013-11-22 19:44
#4

Intressant! 
Jag håller dock mest med om vad Lynx1 skriver. 🙂

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[Bettanbop]
2013-11-22 20:26
#5

Intressant var ordet!

Om man vrider till betoningarna på hans text lite (Thor-Leif tror jag han hette) vad är det han säger egentligen? Är de eller är de inte utom jordingar……

Är också inne på Lynx1 spår. Men Carolinas "saga" har en liten tråd att kicka och fundera på, med tanke på hur människan beter sig i dagens läge och egentligen alltid gjort. hmmm hypotetiskt sett är allt möjligt och omöjligt 😃

Upp till toppen
Annons: